Malaysia akan mula guna kereta elektrik untuk kenderaan kerajaan, perolehan bermula 2023 – Menteri

Malaysia akan mula guna kereta elektrik untuk kenderaan kerajaan, perolehan bermula 2023 – Menteri

Kerajaan Malaysia menyatakan bahawa ia akan mula beralih menggunakan kenderaan elektrik penuh (EV) untuk flit kenderaannya bermula 2023. Perkara ini telah didedahkan oleh menteri alam sekitar dan air, Datuk Seri Tuan Ibrahim Tuan Man.

“Bermula tahun hadapan, semua perolehan kenderaan kerajaan akan melibatkan kereta elektrik,” katanya dalam satu sidang media yang diadakan dalam satu majlis semalam.

Beliau turut mendedahkan rancangan kerajaan untuk menjadikan beberapa lokasi seperti Langkawi dan Putrajaya sebagai titik permulaan bagi memacu elektrifikasi terus ke hadapan. “Contohnya, di Langkawi, kita boleh memberikan 100 motosikal elektrik kepada penduduk untuk ditukar dengan motosikal lama mereka atau meningkat taraf kenderaan mereka. Tujaan kami adalah untuk menggunakan pulau peranginan sedemikian sebagai projek perintis,” katanya.

Malaysia akan mula guna kereta elektrik untuk kenderaan kerajaan, perolehan bermula 2023 – Menteri

Beliau juga menambah bahawa pemilihan untuk menggunakan pulau seperti Langkawi untuk membantu membangunkan model adalah kerana ia adalah lebih mudah dari segi infrastruktur dan sokongan. Manakala untuk Putrajaya, beliau menyatakan bahawa kerajaan kini sedang merancang untuk menjadikan kawasan berkenaan sebagai bandar bebas-karbon, jadi ia akan meningkatkan penggunaan EV di situ.

Beliau turut menambah bahawa perincian lebih lanjut masih lagi belum dimuktamadkan. “Perinciannya masih belum dimuktamadkan lagi kerana masih belum banyak EV (dalam pasaran tempatan), jadi kosnya adalah agak tinggi, tetapi lebih banyak ia digunakan, kosnya akan menjadi lebih rendah,” katanya.

Menurut menteri berkenaan lagi, isu yang timbul buat masa sekarang adalah jumlah stesen pengecas dalam negara yang masih lagi terhad. Beliau menyatakan bahawa kerajaan kini sedang dalam perbincangan dengan pelbagai pihak bagi membangunkan infrastruktur pengecas tersebut.

Malaysia akan mula guna kereta elektrik untuk kenderaan kerajaan, perolehan bermula 2023 – Menteri

Malaysia akan mula guna kereta elektrik untuk kenderaan kerajaan, perolehan bermula 2023 – Menteri

Kenyataan menteri berkenaan mengenai adaptasi EV oleh kerajaan adalah seperti yang digariskan dalam Pelan Tindakan Mobiliti Rendah Karbon (LCMB), iaitu satu kajian yang diterbitkan oleh Pusat Teknologi Hijau Dan Perubahan Iklim Malaysia (MGTC, sebelum ini dikenali sebagai GreenTech) tahun lepas.

Dalam kajian berkenaan – yang memperincikan cadangan oleh Kementerian Alam Sekitar dan Air (KASA) – menyenaraikan penggunaan kenderaan elektrik bateri (BEV) bagi digunakan dalam flit kenderaan kerajaan dan GLC sebagai cara untuk menggalakkan penggunaan yang lebih meluas, menerusi kaedah kepimpinan melalui teladan. Peringkat awal prosesi ini yang adalah dengan mewujudkan perolehan EV untuk flit kerajaan melalui tender terbuka, disenaraikan sehingga 2030.

Pelan tersebut menyebut bahawa 10% penambahan baharu diperlukan untuk flit BEV pada tahun pertama (yang sepatutnya tahun ini), dengan peratusan meningkat kepada 20% dalam tempoh dua tahun berikutnya. Proses itu juga akan diterima pakai untuk flit GLC, dengan insentif cukai yang ditawarkan sehingga 2030, dengan 20% daripada kenderaan baharu untuk flit GLC akan terdiri daripada EV dalam tempoh lebih tiga tahun akan datang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required