MIDA, Perodua bantu syarikat pembekal automotif Malaysia terapkan pendigitalan — 5 lagi syarikat dipilih

MIDA, Perodua bantu syarikat pembekal automotif Malaysia terapkan pendigitalan — 5 lagi syarikat dipilih

Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) dan Perodua memperkenalkan Program Transformasi Eko-sistem Digital yang bermatlamat untuk mengukuhkan lagi operasi pembekal ke tahap lebih baik dengan memanfaatkan teknologi dan peralatan canggih, serta untuk mendigitalkan proses pengilangan melalui pelaksanaan Indsutri 4.0.

Acara yang berlangsung hari ini di ibupejabat MIDA di KL Sentral menunjukkan perkembangan kumpulan pertama yang melibatkan tiga pembekal, serta memperkenalkan lima lagi pembekal yang akan ikut serta sebagai kumpulan kedua program terbabit.

“Kerajaan telah berusaha untuk menilai semula dasar sedia ada dan menyesuaikan strategi pelaburan untuk memastikan iklim perniagaan syarikat Malaysia kekal berdaya saing untuk pelabur asing. Kerajaan juga mengambil usaha berterusan untuk mempromosi dan membantu syarikat tempatan untuk berkembang dan merancakkan lagi penerapan teknologi Industri 4.0 dan pengilangan pintar melalui pelbagai insentif dan kemudahan,” ujar CEO MIDA, Datuk Arham Abdul Rahman.

MIDA, Perodua bantu syarikat pembekal automotif Malaysia terapkan pendigitalan — 5 lagi syarikat dipilih

“Usahasama antar MIDA-Perodua ini bermula sejak tahun 2020 dan menjadi sangat pentih untuk memastikan pembangunan berterusan kemampuan pemain tempatan dalam industri automotif. Kami telah berjaya menyumbang kepada pertumbuhan penting terhadap jumlah pengeluaran Perodua, melalui pemerkasaan rakan industri dan penyedia perkhidmatan yang terliba,” tambah beliau.

Presiden dan CEO Perodua, CEO Datuk Seri Zainal Abidin Ahmad berkata program berkenaan selari dengan usaha kerajaan untuk memperkaya aktiviti pembangunan ekosistem teknologi tempatan dari sudut rantaian bekalan dan nilai, aktiviti R&D serta inovasi dan pengkomersilan.

“Pelaksanaan Industri 4.0 bukan hanya untuk manfaat pembekal automotif, tetapi kesan program ini akan menyumbang juga kepada agenda transformasi digital negara. Program berkenaan juga boleh mempercepat industri di Malaysia, dari yang kecil hingga yang besar, memandangkan ia menyediakan dana dan juga panduan. Peranan Perodua juga selalu tertumpu kepada pembangunan ekosistem automoitf dan program ini menjadi contoh komitmen kami terhadap matlamat itu,” tambah beliau.

MIDA, Perodua bantu syarikat pembekal automotif Malaysia terapkan pendigitalan — 5 lagi syarikat dipilih

Fasa pertama program ini telah menyaksikan penglibatan tiga syarikat pembekal Perodua — LSF Technology, J.K. Wire Harness dan Autoliv Hirotako. Semua syarikat besar ini, yang juga turut menjadi pembekal kepada Proton dan jenama bukan nasional yang lain, menerima manfaat daripada Dana Pelaburan Strategik Domestik (DISF) sebagai sebahagian daripada usaha kerajaan untuk membantu syarikat tempatan untuk memasuki rantaian pembekal global.

Untuk pusingan kedua program ini, MIDA dan Perodua telah mengenal lima pembekal lain untuk ditransformasi. Syarikat yang terlibat adalah Armstrong Auto Parts, Ingress Aoi Technologies, Namicoh Suria, P.D. Kawamura Kako Manufacturing dan Kumpulan Jebco. Menurut Zainal, semua syarikat ini dipilih berdasarkan kesanggupan pihak pengurusannya untuk naik taraf dan menerapkan aspek pendigitalan dalam operasinya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required