Ramai penunggang motosikal terutamanya mat rempit dikesan guna nombor pendaftaran fancy – JPJ N9

Ramai penunggang motosikal terutamanya mat rempit dikesan guna nombor pendaftaran fancy – JPJ N9

Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Negeri Sembilan yang melaksanakan Ops Lejang di susur masuk Plaza Tol Senawang baru-baru ini mendapati ramai penunggang motosikal terutama golongan mat rempit dikesan sengaja mengabaikan peraturan penggunaan nombor pendaftaran mengikut spesifikasi ditetapkan.

Menurut Pengarah JPJ negeri, Hanif Yusabra Yusuf, rata-rata mereka dikesan menggunakan nombor pendaftaran ‘fancy’ yang terlampau kecil atau sukar untuk dikenal pasti angka atau huruf sebenar. Di mana kesalahan tersebut boleh dikenakan denda tidak melebihi RM2,000 atau penjara tidak melebihi enam bulan atau kedua-duanya mengikut Seksyen 119(2) Akta Pengangkutan Jalan 1987.

“Pihak JPJ dengan kerjasama Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK), polis dan Majlis Bandaraya Seremban (MBS) menjalankan operasi yang memberi tumpuan terhadap penunggang motosikal bagi mengekang aktiviti rempit.

“Dalam operasi ini, sebanyak 138 motosikal diperiksa dan kesemuanya diambil tindakan atas pelbagai kesalahan termasuk ubahsuai ekzos dan penggunaan nombor plat fancy. Sebanyak lima motosikal disita,” katanya seperti yang dilaporkan oleh Harian Metro.


Ujarnya lagi, ramai yang beranggapan penggunaan nombor pendaftaran yang mengikut spesifikasi tidak penting dari segi keselamatan jalan raya

“Dalam operasi ini kami menemui pelbagai jenis nombor plat yang menyalahi peraturan. Ada yang berkilat, ada hanya sebesar dua jari, malah ada juga pemilik motosikal yang berani menunggang tanpa mempamerkan langsung nombor pendaftaran.

“Jika berlaku kemalangan, ia akan menyusahkan pihak berkuasa untuk melakukan siasatan sama ada pemilik motosikal yang melanggar atau dilanggar. Tindakan mereka juga seolah cuba mengaburi mata pihak berkuasa jika dikesan melakukan kesalahan seperti melanggar lampu isyarat atau melakukan aksi berbahaya,” katanya.

Mengulas lanjut, beliau berkata, pemilik berdaftar juga akan diambil tindakan dengan pengeluaran Notis Larangan Penggunaan Kenderaan (PG1).

“Mereka diberi masa selama 10 hari untuk hadir pemeriksaan di mana-mana JPJ berdekatan bagi memastikan kenderaan itu dibuat tindakan pembetulan dengan menukar nombor pendaftaran yang mengikuti spesifikasi,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required