JPJ diarah selesaikan isu lambakan calon yang menunggu untuk ambil ujian memandu – menteri MOT

JPJ diarah selesaikan isu lambakan calon yang menunggu untuk ambil ujian memandu – menteri MOT

Menteri Pengangkutan Datuk Seri Wee Ka Siong telah mengeluarkan arahan kepada Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) untuk menyelesaikan lambakan atau backlog calon-calon yang menunggu giliran untuk mengambil ujian memandu. Perkara ini dinyatakan sendiri oleh Wee selepas melakukan lawatan mengejut di Institut Pemanduan (IM) Berjaya di Johor Bahru semalam, seperti mana yang dimuat naik menerusi laman Facebook rasmi beliau.

“Sehingga Julai 2022, iaitu bagi tempoh tujuh bulan, jumlah pelajar IM Berjaya di sini adalah hampir menyamai jumlah keseluruhan pelajar bagi tempoh tahun 2018. Ini menunjukkan kenaikan 42% pelajar telah mendaftar pada tahun ini berbanding tahun 2018.

“Sementara bilangan tenaga pengajar di IM Berjaya turut berkurangan dari 215 orang pada tahun 2020 dan hanya tinggal 185 sahaja ketika ini. Rata-rata bilangan tenaga pengajar IM telah menurun manakala calon pelajar IM pula meningkat,” katanya.

Tambah beliau, di Johor, terdapat 1,518 orang pemegang Sijil Pengajar Institut Memandu (SPIM) di bawah 32 IM. Manakala jumlah calon yang ingin menjalani ujian memandu adalah seramai 3,639 orang setakat ini.

“Untuk orang awam yang berhasrat untuk mengambil ujian lesen memandu, tempoh yang diperlukan adalah lebih kurang dua hingga tiga bulan. Tempoh yang sedikit panjang ini pastinya memberi kesan kepada orang ramai khususnya calon-calon yang mahu menjalani ujian memandu dengan segera.

“Dalam masa sama, saya juga mendapati keadaan yang lebih teruk berlaku di Lembah Klang yang memerlukan sesuatu tindakan serta-merta bagi menyelesaikan kekusutan ini. Justeru, bagi menyelesaikan isu ini, semalam semasa mempengerusikan mesyuarat pasca Kabinet Kementerian Pengangkutan, saya mengarahkan JPJ supaya perkara lambakan calon atau “backlog’ diselesaikan segera,” katanya lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required