DRB-Hicom menerusi EON bekerjasama dengan Petromin Arab Saudi urus bisnes servis kenderaan

DRB-Hicom menerusi EON bekerjasama dengan Petromin Arab Saudi urus bisnes servis kenderaan

DRB-HICOM Berhad melalui anak syarikat milik penuhnya, Edaran Otomobil Nasional Berhad (EON) akan meluaskan kehadirannya dalam pasaran perkhidmatan selepas jualan melalui usaha sama dengan jenama servis pantas kelima terbesar di dunia, Petromin Express, anak syarikat Petromin Corporation (Petromin). Menerusi kerjasama terbabit, Petromin bakal memegang saham sebanyak 51%.

Usahasama ini bertujuan untuk mengabungkan keupayaan dan penglibatan EON dan DRB-HICOM dalam rantaian nilai automotif dengan kepakaran operasi dan rekod prestasi Petromin dalam model francais selepas jualan pantas bagi merebut peluang segmen selepas jualan yang pesat berkembang sejajar dengan objektif strategik kedua-dua pihak.

Perkhidmatan ini akan ditawarkan untuk semua kenderaan, namun syarikat menyasarkan kenderaan selepas waranti yang berusian antara lima dan 10 tahun, serta kenderaan di bawah waranti yang biasanya diservis oleh OEM. Kerjasama ini juga menyasarkan untuk mempunyai sebahagian daripada pasaran selepas jualan automotif yang besar dan berkembang di Malaysia, yang telah menjana pendapatan kira-kira RM42 bilion pada tahun 2021.

Selain itu, kerjasama ini turut mensasarkan operasi perintis bermula pada Januari 2023, dengan empat cawangan dalam tempoh 18 bulan projek perintis dilaksanakan. Berpandukan kepada model cawangan Petromin Ekspres, yang sangat berjaya di Arab Saudi, syarikat usaha sama ini akan menawarkan pengalaman unik perkhidmatan selepas jualan pantas dengan masa membaik pulih yang cepat.

DRB-Hicom menerusi EON bekerjasama dengan Petromin Arab Saudi urus bisnes servis kenderaan

Cawangan Petromin Express di Jeddah, Arab Saudi

“Kerjasama Petromin dengan DRB-HICOM akan membolehkan ia memasuki pasaran perkhidmatan selepas jualan Malaysia yang menguntungkan hasil dari kerjasama dengan jenama korporat yang terkenal dan dipercayai dalam sektor automotif.”

“Pengetahuan dan pengalaman mereka yang luas ditambah pula dengan data pasaran dan jangkauan pelanggan yang luas DRB-HICOM akan mewujudkan sinergi ideal yang mendorong perkongsian ini ke tahap yang lebih tinggi. Pada masa yang sama, kami sangat teruja untuk menawarkan perkhidmatan baharu, berpatutan dan mudah kepada rakyat Malaysia,” kata Pengarah Urusan Kumpulan DRB-HICOM, Dato’ Sri Syed Faisal Albar.

CEO Kumpulan Petromin, Kalyana Sivagnanam pula berkata, “Petromin secara aktif berusaha untuk bekerjasama dengan pemimpin-pemimpin industri yang mempunyai visi yang sama di seluruh dunia dan menjadi rakan niaga DRB-HICOM adalah penting dalam menjalin kepakaran, rangkaian, produk dan perkhidmatan ke pasaran tempatan. Oleh itu, kebarangkalian untuk berjaya adalah besar.”

DRB-Hicom menerusi EON bekerjasama dengan Petromin Arab Saudi urus bisnes servis kenderaan

Beliau menambah bahawa pengalaman mereka dalam pasaran sedia ada akan memberi manfaat kepada kedua pihak.

“Selepas berdekad-dekad mengubah landskap penyelesaian mobiliti di rantau Timur Tengah & Afrika Utara (MENA), Petromin berharap dapat membantu mengubah, merintis pengalaman perkhidmatan selepas jualan untuk pelanggan di Malaysia dan di seluruh dunia. Kami optimis bahawa hubungan ini akan menghasilkan impak yang ketara kepada pasaran dalam menghadapi trend teknologi, ekonomi dan masyarakat yang berubah-ubah.”

Perkongsian dengan Petromin memberikan peluang yang sangat cerah untuk DRB-HICOM memanfaatkan pengalaman dan pengetahuan yang luas dari Petromin Arab Saudi. Jenama pelincir Petromin mengawal pasaran Saudi dengan 40% syer, dan mengeksport ke lebih 35 negara di teluk, timur tengah, Afrika dan juga Asia. Petromin juga mengendalikan stesen minyak di bawah jenama yang sama dan mengedarkan kenderaan Nissan di kerajaan itu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required