Kastam sita barisan kenderaan paling menarik? Ford GT40, Mustang klasik, VW Kombi, Mazda RX-7

Kastam sita barisan kenderaan paling menarik? Ford GT40, Mustang klasik, VW Kombi, Mazda RX-7

Sitaan kenderaan oleh Kastam DiRaja Malaysia memang bukan perkara baru. Tetapi, dalam perkembangan terbaru seperti dilaporkan oleh Bernama ini, kelihatan barisan kenderaan yang unik dan bersejarah berada dalam senarai berkenaan.

Daripada tiga gambar yang ada ini, kita boleh lihat sebuah Ford GT40, sebuah Ford Mustang klasik generasi pertama, sebuah Volkswagen Kombi dan sebuah Mazda RX-7 FD. Turut kelihatan adalah dua buah motosikal kembara — sebuah Honda CRF1100L Africa Twin dan sebuah KTM 1290 Adventure.

Menurut Kastam, pihaknya menyita 41 buah kereta dan motosikal berkuasa besar bernilai lebih RM11 juta, yang dibawa masuk ke Malaysia tanpa dokumen import yang sah. Selain kenderaan yang dinyatakan itu, terdapat beberapa lagi model lain yang turut ditahan, seperti Ford Mustang moden, sebuah Mini Clubman dan SUV/MPV kegemaran ramai dari Toyota — Harrier dan Vellfire.

Penolong Ketua Pengarah Kastam Zon Tengah, Mohammad Sabri Saad berkata semua kenderaan itu disita berikutan sebuah operasi khas yang dijalankan, Ops Bearing, yang bermula pada 15 Ogos untuk mengesan kenderaan yang di bawa masuk tanpa dokumen yang sah. Semua kenderaan itu tiba di Pelabuhan Klang dari Jepun, US dan UK.

“Berdasarkan siasatan kami, sebahagian daripada kenderaan ini dibawa masuk oleh pelajar. Mereka mungkin tidak mengetahui bahawa mereka memerlukan permit kelulusan (AP) sebelum membawa masuk kenderaan,” ujarnya, seperti dilaporkan The Star.

Jabatan itu telah memulakan siasatan di bawah Seksyen 135 di bawah Akta Kastam bagi percubaan mengimport barangant terlarang. Duti tidak berbayar bagi semua kenderaan terbabit adalah sekurang-kurangnya RM7.12 juta.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required