Oyika bakal sedia khidmat tukar bateri motosikal EV di Malaysia? Bayar ikut guna, mingguan atau bulanan

Oyika bakal sedia khidmat tukar bateri motosikal EV di Malaysia? Bayar ikut guna, mingguan atau bulanan

Satu syarikat baru dari Singapura, iaitu Oyika, dilihat mempunyai hasrat untuk menyediakan khidmat penukaran bateri motosikal elektrik di Malaysia. Satu muat naik di laman sosial telah dilihat, menunjukkan gambar dua skuter elektrik di hadapan pengecas Oyika, dan bersamanya terdapat ayat “teknologi penukaran bateri pertama sedang dipersiap di Malaysia.”

Di dalam laman web rasmi Oyika, syarikat Singapura itu meletakkan mereka sebagai satu syarikat perkhidmatan dan teknologi penukaran bateri, dengan menawarkan khidmat Battery-as-a-Service (BaaS) kepada pengguna, sama seperti Gogoro di Taiwan.

Model perniagaan yang akan digunakan di Malaysia masih belum diketahui, tetapi di pasaran Kemboja dan Indonesia, Oyika antaranya menawarkan tiga cara penggunaan termasuk bayar setiap kali guna (RM0.22 sen seminit), bayaran mingguan (RM18 seminggu) ataupun bayaran bulanan (RM323 sebulan).

Untuk pengecasan AC, Oyika meletakkan beberapa jumlah kuasa dalam senarai, dari 7.0 kW ke 84 kW, bersama kemampuan untuk menggunakan soket three-phase dan dual charging. Untuk jenis penyambung pula, terdapat tiga pilihan dalam senarai iaitu AC Type 1, Type 2 and GB/T.

Pergi pula kepada pengecas DS, stesen pengecas Oyika mempunyai julat kapasiti dari 30 kW ke 1,280 kW, dan boleh digunakan dengan penyambung CCS 1, CCS 2, CHAdeMO dan GB/T. Pengecas Oyika juga boleh menerima pembayaran melalui NFC serta kad kredit dan debit, sekaligus menjadikan ia sesuai untuk diletakkan di kawasan awam.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required