Pelitup muka masih wajib digunakan ketika di dalam pengangkutan awam, termasuk perkhidmatan e-hailing

Pelitup muka masih wajib digunakan ketika di dalam pengangkutan awam, termasuk perkhidmatan e-hailing

Hujung April lalu, kerajaan mengumumkan yang pelitup muka tidak lagi wajib digunakan dalam beberapa situasi, terutama dalam kawasan terbuka, bermula 1 Mei 2022. Dalam perkembangan terkini, Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) mengumumkan bahawa pemakaian pelitup muka masih diwajibkan bagi beberapa situasi seperti berikut:

  • Sekiranya anda didapati positif Covid-19
  • Ketika menggunakan pengangkutan awam seperti bas, kereta api, teksi termasuk perkhidmatan e-hailing, kapal terbang, serta van/bas pekerja atau sekolah
  • Semasa berada dalam fasiliti kesihatan seperti hospital, klinik, rumah penjagaan, pusat hemodialisis dan lain-lain yang berkaitan

Pemakaian pelitup muka bagaimanapun tidak diwajibkan — tetapi masih sangat digalakkan — misalnya ketika anda berada di kawasan ramai orang dan sesak seperti pasar malam, stadium, gedung beli-belah dan rumah ibadah; individu yang mempunyai gejala seperti demam, batuk dan selesema; individu yang berisiko tinggi seperti warga tua, penghidap penyakit kronik, mereka yang mempunyai imuniti rendah dan ibu mengandung; serta ketika melakukan aktiviti bersama orang yang berisiko tinggi seperti warga emas dan kanak-kanak.

Pemakaian pelitup muka di luar bangunan dan kawasan terbuka pula kekal sama seperti yang diumumkan sebelum ini, dengan kelonggaran diberikan dan tidak wajib digunakan. Namun, KKM tetap menggalakkan pelitup muka digunakan di kawasan luar bangunan sekiranya anda berada di kawasan ramai orang dan sesak; individu bergejala demam, batuk dan selesema; dan bagi individu berisiko tinggi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required