Vellfire dengan lampu mata arah ditahan polis di Batu Caves – saman maksimum RM2,000, penjara 6 bulan

Vellfire dengan lampu mata arah ditahan polis di Batu Caves – saman maksimum RM2,000, penjara 6 bulan

Bukan sekali dua kes kenderaan orang awam menggunakan lampu mata arah (strobe light) mendapat perhatian Polis DiRaja Malaysia (PDRM). Dah berkali-kali amaran dan pengingatan diberikan oleh pihak berkuasa bahawa penggunaan lampu tersebut oleh orang awam adalah menyalahi undang-undang lalu lintas.

Dan hari ini, kenyataan tersebut diulang sekali lagi menerusi laman Facebook rasmi Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) PDRM, dengan mengambil contoh kes terkini yang berlaku baru-baru ini.

Menurut JSPT, pihaknya sentiasa memantau penggunaan lampu mata pada kenderaan persendirian yang kerap kali menjadi rungutan pengguna jalan raya akan kelakuan mereka ini yang suka mengambil kesempatan dan berlagak seperti pegawai penguatkuasa.

“Pada 12 September 2022, anggota JSPT telah menahan sebuah MPV jenis Toyota Vellfire yang dipandu oleh seorang lelaki berhampiran Kawasan Industri Batu Caves. Kenderaan tersebut didapati telah menggunakan lampu mata arah biru di bahagian cermin hadapan di atas dashboard.

“Pemandu tersebut telah disiasat di bawah Kaedah 94 Kaedah-Kaedah Kenderaan Motor (Pembuatan dan Penggunaan) 1959 di mana jika disabitkan kesalahan, boleh dikenakan hukuman denda tidak lebih daripada RM2,000 atau penjara tidak melebihi enam bulan,” kata JSPT.

Dalam masa yang sama, JSPT menegaskan mana-mana pemilik kenderaan yang mengubah suai dan menggunakan lampu mata arah pada kenderaan persendirian adalah menjadi suatu kesalahan dan boleh diambil tindakan.

“Menurut Kaedah 9, Kaedah-kaedah Lalu Lintas Jalan 1959 hanya kenderaan dalam tugas kecemasan seperti kenderaan Polis, Bomba, ambulans dan JPJ sahaja dibenarkan mendapat hak laluan mengatasi kenderaan lain dengan cara membunyikan siren tertentu, loceng atau hon dua nada,”sambung JSPT menerusi kenyataan yang disiarkan di FB tersebut.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required