Cukai jalan patut dihapuskan dalam Bajet 2023 kerana membebankan rakyat, “cukai atas cukai” – senator

Cukai jalan patut dihapuskan dalam Bajet 2023 kerana membebankan rakyat, “cukai atas cukai” – senator

Selagi anda membawa kenderaan yang kapasiti enjinnya tidak begitu besar, cukai jalan bukanlah sesuatu yang merisaukan kerana bila sampai waktu untuk diperbaharui, lebih ramai yang berfikir tentang harga insurans yang lebih tinggi. Kalau kereta berenjin 1.0 liter, cukai jalan hanyalah RM20, dan kalau 1.3 liter, cuma RM70.

Memanglah, ia tidak seberapa, tapi setiap ringgit itu ada harganya. Memikirkan perkara itu, senator Zahid Md Arip telah menyarankan kerajaan untuk menghapuskan cukai jalan demi meringankan beban rakyat. Seperti yang dilaporkan oleh Sinar Harian, beliau berkata ini kerana sistem yang digunakan sekarang adalah berasaskan ‘cukai atas cukai’.

Tambah Zahid, sekarang ini pemilik kenderaan terpaksa berhadapan dengan sistem berlapis-lapis, yang mengenakan cukai atas duti import, eksais, SST dan juga cukai jalan. ““Sudahlah mereka terpaksa membayar cukai yang berganda, rakyat khususnya yang tinggal di Lembah Klang seolah-olah terkepung dan terpaksa menggunakan laluan yang hampir semuanya dikenakan tol pada setiap hari,” kata beliau.

Cukai jalan patut dihapuskan dalam Bajet 2023 kerana membebankan rakyat, “cukai atas cukai” – senator

“Rakyat Keluarga Malaysia tidak boleh terus dibebankan dengan ‘cukai atas cukai’ yang bertimpa-timpa ini dan Bajet 2023 adalah peluang terbaik untuk perdana menteri menggembirakan rakyat. Saya difahamkan ketika ini, konsultasi Bajet 2023 sedang berlangsung, saya berharap kerajaan mempertimbangkan cadangan ini,” kata beliau dalam satu kenyataan beberapa hari lalu.

Zahid turut memberitahu bahawa saranan ini boleh memberi manfaat kepada rakyat dan juga kerajaan. ““Kerajaan sebenarnya boleh melihat dan mempelajari daripada United Kingdom (UK) dalam pelaksanaan hal ini, yang mana negara itu sudah menghapuskan cukai jalan sejak 2015 dan hanya mengenakan cukai duti eksais (VED) sahaja untuk pemilik kenderaan,” kata beliau.

“Bagi menampung kehilangan hasil akibat penghapusan cukai jalan ini pula, kerajaan boleh menimbangkan untuk mengurangkan subsidi minyak dan kaedah ini sebenarnya lebih adil kepada rakyat dan kerajaan, kerana ia bersifat bersasar terus kepada pengguna yang layak khususnya dari kumpulan B40,” kata Zahid.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Learn more:

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 

Comments

  • Wangsa on Sep 16, 2022 at 10:24 am

    Should do taxes for turbo petrol cars only, except for turbo diesel cars.

    Turbo petrol cars is expensive to maintain and also for maintenance cost and mainly for rich income group. NA Petrol Engine cars are more cheaper plus maintenance cost is also cheaper and mainly for lower and middle income group. Turbo petrol cars performance is greater but can causes huge problems for reliability while NA petrol Engine cars performance is not as good as turbo petrol cars but performance for NA petrol engine cars is good enough and don’t need big performance.

    Hybrid petrol cars is also still needed and benefits for fuel economy and lesser carbon emissions than turbo petrol cars.

    Turbo diesel engine cars like pick up trucks that is Hilux and D-Max are needed because of logistics, industries, logging and others

    Like or Dislike: Thumb up 2 Thumb down 0
  • kamal on Sep 16, 2022 at 6:16 pm

    dah mampu pakai kereta lebih setengah juta, lepas tu tak mampu nak bayar cukai jalan…??? Ini bukan membebakan rakyat, ini cunma nak bagi org kaya bertambah kaya….

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
    • Wonder how many cars senator Zahid Md Arip owns? surely a burden for him…

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required