Pemegang lesen GDL kelas D boleh bawa kenderaan barangan “de-controlled” sehingga BTM 4,000 kg

Pemegang lesen GDL kelas D boleh bawa kenderaan barangan “de-controlled” sehingga BTM 4,000 kg

Kementerian Pengangkutan Malaysia dalam satu kenyataan yang dikeluarkan semalam telah memutuskan untuk memberi kebenaran khas kepada pemilik atau pemandu GDL kelas D untuk memandu kenderaan barangan “de-controlled” sehingga BTM (Berat Tanpa Muatan) 4,000 kg.

Sebelum ini, pemegang lesen kelas itu hanya dibenarkan memandu kenderaan barangan “de-controlled” sehingga BTM 3,500 kg sahaja, sementara jika ia melebihi had tersebut, mereka perlu menaik taraf kepada lesen kelas E.

Kebenaran khas ini berkuatkuasa serta-merta dan akan berakhir pada suatu masa yang akan ditentukan kelak. Ia dilakukan bagi tujuan membantu pihak industri mengurangkan kos perniagaan serta mendapatkan yang mempunyai lesen memandu sah.

Secara ringkasnya, kenderaan barangan “de-controlled” adalah kenderaan barangan yang telah dikecualikan daripada mendapatkan lesen atau permit pengendali kenderaan barangan daripada Agensi Pengangkutan Awam Darat (APAD) atau Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan (LPKP) Negeri Sabah dan Sarawak, dan terhad kepada kenderaan barangan yang digunakan oleh pemilik kenderaan tersebut bagi mengangkut barangan perniagaannya sendiri dan Berat Dengan Muatan (BDM) tidak melebihi 7,500 kg.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required