Projek pengangkutan awam di Malaysia masih ikut jadual, tak terkesan oleh nilai ringgit yang menyusut

Projek pengangkutan awam di Malaysia masih ikut jadual, tak terkesan oleh nilai ringgit yang menyusut

Kerajaan memaklumkan bahawa semua projek pengangkutan awam yang sedang berjalan, termasuk East Coast Rail Link (ECRL), tidak terkesan dengan nilai ringgit yang semakin lemah dan mengikut jadual seperti yang dirancang.

Menurut Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Wee Ka Siong, kos yang terlibat dalam kontrak berkaitan telah ditetapkan dari awal, jadi nilai semasa ringgit tidak akan memberi kesan ketara ke atas semua projek berkenaan, lapor The Star.

Beliau memaklumkan, projek ECRL kini sudah lebih daripada 30% di dalam pembangunannya, dan mengikut jadual untuk mencapai 37% menjelang hujung tahun ini dan menepati tarikh dijangka siap pada 1 Jan 2027. Beliau menambah, ada 1,076 tapak projek pelbagai saiz dalam ECRL yang sedang berjalan dalam masa sama.

Projek pengangkutan awam di Malaysia masih ikut jadual, tak terkesan oleh nilai ringgit yang menyusut

Wee juga berkata projek pengangkutan awam seperti MRT3 Circle Line, yang masih dalam proses penilaian tender, serta projek landasan berkembar elektrik Gemas-Johor Bahru dan Sistem Transit Rapid Johor Bahru-Singpapura (RTS) Link juga sedang berjalan.

“RTS ketika ini sudah 20% seiap. Saya akan bertemu dengan kerajaan Singapura dalam masa terdekat untuk berbincang berkenaan masalah teknikal projek berkenaan. Perkara yang berada di bawah perjanjian dua hala projek itu seperti penempatan semula kemudahan awam turut akan dibincangkan,” tambah beliau.

Wee juga berkata RTS Link ketika ini mengikut jadual untuk siap pada 31 Disember 2026, dengan perkhidmatannya dijangka bermula pada 1 Januari 2027. Perkhidmatan keretapi langkau sempadan antara stesen Bukit Chagar, JB dan Woodland North di Singapura ini akan mempunyai kapasiti sehingga 10,000 penumpang sejam bagi setiap arah, dengan tempoh perjalanan lima minit antara dua stesen ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required