Lumba jalanan dan memotong zig-zag boleh dipenjara hingga 5 tahun, denda RM5k-RM15k – PDRM

Lumba jalanan dan memotong zig-zag boleh dipenjara hingga 5 tahun, denda RM5k-RM15k – PDRM

Polis DiRaja Malaysia (PDRM) telah mengeluarkan pengingatan kepada semua pengguna jalan raya berhubung dengan lumba jalanan dan memotong secara “zig zag” boleh membahayakan diri sendiri dan mengancam nyawa pengguna jalan raya yang lain.

Menurut kenyataan yang dimuat naik menerusi Facebook rasminya, PDRM berkata tindakan tersebut nyata melanggar undang-undang di bawah Seksyen 42(1), Akta Pengangkutan Jalan 1987 iaitu memandu secara berbahaya dan melulu.

Jika disabitkan kesalahan, pemandu boleh dipenjara sehingga lima tahun serta dikenakan denda tidak kurang daripada RM5,000 dan tidak melebihi RM15,000. Bagi kesalahan kedua atau seterusnya, boleh dipenjara tidak melebihi 10 tahun dan disaman antara RM10,000 hingga RM20,000.

Di samping itu, di bawah Seksyen 42(3), seseorang yang disabitkan kesalahan akan hilang kelayakan daripada memegang atau mendapatkan lesen memandu untuk tempoh tidak kurang daripada dua tahun. Ia meningkat ke 10 tahun dengan sabitan kedua atau seterusnya. Sementara itu, Seksyen 42(4) menyatakan bahawa sekiranya pemandu itu memegang lesen memandu percubaan (P), mahkamah boleh membatalkan lesen tersebut.

Kedua-dua aksi berbahaya yang disebutkan ini bukanlah suatu yang baharu di Malaysoa dan sejak zaman media sosial ini, sudah banyak video tular dikongsikan. Mungkin hai kering si pemandu yang berbuat demikian menganggap ia tidak memberikan bahaya kepada dirinya, tetapi tidakkah dia mengambil kira keselamatan orang lain?

Bukan tidak pernah berlakunya kes kemalangan yang melibatkan lumba di jalanan hingga menyebabkan nyawa orang lain tergadai. Contoh kes kemalangan yang masih ‘melekat’ di fikiran penulis ialah yang melibatkan sepasang suami isteri dan bayi perempuan mereka berusia tujuh bulan maut dalam nahas membabitkan tiga buah kenderaan di KM 6.2 Lebuhraya Duke pada Mei 2015. Ia dipercayai selepas enam buah Perodua MyVi dikatakan berlumba di lebuh raya tersebut sebelum salah satunya bergesel dengan Pajero Sport dipandu mangsa.

Jika anda mahu menguji kehebatan anda mengendalikan kenderaan atau pun nak tengok kenderaan anda padu atau tidak, lakukanya di litar lumba. Kalau tak berkemampuan nak sertai pelumbaan di litar, cukuplah sekadar ‘melenjan’ dalam acara track day atau time attack yang sering kali dianjurkan oleh kelab kereta dengan bayaran yang lebih murah berbanding jika anda ditahan oleh pihak berkuasa kerana melakukan aksi sebegitu di jalan raya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required