GIVI Rimba Raid 2023 terus bagi cabaran sukar – hanya 99 daripada 223 peserta tamatkan perlumbaan

GIVI Rimba Raid 2023 terus bagi cabaran sukar – hanya 99 daripada 223 peserta tamatkan perlumbaan

Selepas dua tahun tertangguh akibat pandemik, perlumbaan lasak motosikal adventure GIVI Rimba Raid kembali dianjurkan tahun ini di Kuala Tahan, Pahang, menyaksikan pendaftaran 241 pelumba dari 15 negara termasuk Kanada, Amerika Syarikat, Colombia, United Kingdom, Belanda, Itali, Poland, Australia, Jepun, Vietnam, Thailand, Singapura, Indonesia dan sudah tentu, Malaysia sendiri.

Dibahagikan kepada empat kategori secara teliti, perlumbaan tahun ini sekali lagi menyaksikan cabaran sukar sepanjang 158 km di dalam laluannya, meliputi pelbagai permukaan seperti tanah merah licin, bukit berbatu, pasir sungai serta tujuh rentasan sungai.

Daripada 241 peserta yang mendaftar, hanya 223 memulakan perlumbaan, dan jumlah yang menamatkan perlumbaan bertambah sedikit menjadi hanya 99 pelumba. Ini membuktikan cabaran dalam acara yang didakwa sebagai perlumbaan offroad motosikal adventure berkapasiti tinggi terbesar di dunia ini bukan untuk calang-calang orang.

GIVI Rimba Raid 2023 terus bagi cabaran sukar – hanya 99 daripada 223 peserta tamatkan perlumbaan

Bagi kategori Class C – Enduro Rally, pelumba Malaysia, Zulkarnain Tahir yang menunggang KTM EXC 300 berjaya menjadi pelumba pertama yang menamatkan perlumbaan, dalam masa tiga jam empat minit, diikuti oleh Chaipuek Sangaroon dari Thailand yang menggunakan jentera KTM EXC-F 350 sekitar 10 minit selepas itu dan Kelvin Chia dari Singapura (KTM EXC 300) lima minit selepas itu.

Dalam kategori ini juga terdapat seorang pelumba wanita dari Malaysia, iaitu Shamira Azahar, yang berjaya menamatkan perlumbaan di tempat ke-21 dalam masa empat jam 17 minit. Daripada 38 peserta kategori ini, enam gagal menamatkan perlumbaan.

Pergi pula kepada kategori Class C – DP Rally, pelumba dari luar mendominasi podium dengan dua yang pertama adalah dari Thailand, iaitu Traiphop Boonthang dan Manop Abdulkaree, kedua-duanya menunggang Honda CRF 250 Rally dan mencatat masa masing-masing dua jam 55 minit dan tiga jam 11 minit.

GIVI Rimba Raid 2023 terus bagi cabaran sukar – hanya 99 daripada 223 peserta tamatkan perlumbaan

Tempat ketiga pula dimenangi oleh Mark Dustin Richardson dari Kanada yang menunggang KTM 690 Enduro R, dengan catatan masa tiga jam 20 minit. Daripada 60 peserta dalam kategori ini, hanya 27 sahaja yang berjaya menamatkan perlumbaan.

Dalam kategori Class B, bukan setakat podium, tapi hampir semua 10 tempat teratas dikuasai oleh pelumba Thailand, dengan hanya terdapat seorang pelumba Malaysia, Chun Hing Wong, yang menamatkan perlumbaan di tempat keenam, sementara di tempat kesepuluh adalah Kamil Hassan dari Singapura.

Ketiga-tiga pelumba Thailand yang berada di tempat teratas kategori ini menggunakan jentera Yamaha Tenere 700, dan mereka adalah Saphon Somroop (dua jam 51 minit), Suradet Taweelep (dua jam 51 minit) dan Charod Khumchat (tiga jam sembilan minit). Daripada 62 peserta yang mendaftar dalam kategori ini, hanya 26 menghabiskan perlumbaan.

GIVI Rimba Raid 2023 terus bagi cabaran sukar – hanya 99 daripada 223 peserta tamatkan perlumbaan

Kategori Class A melibatkan penyertaan paling ramai, iaitu 67 pelumba, walaubagaimanapun hanya 14 sahaja yang berjaya menamatkan perlumbaan. Kesemua tiga pelumba yang mendapat tempat teratas dalam kategori ini menggunakan jentera Honda CRF1000/1100, dengan dua yang pertama adalah dari Thailand dan tempat ketiga pelumba dari Malaysia.

Pemenang pertama, Piyapoom Thammsat menamatkan perlumbaan dalam masa tiga jam lapan minit, sementara Pisanu Chimma di tempat kedua mencatat masa tiga jam 21 minit. Alan Ng Siong Choon di tempat ketiga tiba di garisan penamat sekitar 45 minit selepas Thammsat.

Motosikal lain yang memberi cabaran dalam kategori ini adalah seperti KTM Adventure 1290/1190, Yamaha Super Tenere dan BMW R1250/1200 GS, tetapi turut mencuri tumpuan adalah Harley-Davidson Pan America 1250, yang mana dari dua buah yang menyertai perlumbaan ini, satu daripadanya berjaya tamat di tempat keenam dengan catatan masa empat jam 31 minit (pelumba dari Thailand).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required