Bajet 2023 – caruman SKSPS PERKESO untuk sektor pengangkutan awam dan penghantar akan diwajibkan

Bajet 2023 – caruman SKSPS PERKESO untuk sektor pengangkutan awam dan penghantar akan diwajibkan

Pada tahun 2020, kerajaan telah memperkenalkan sumbangan kepada Skim Keselamatan Sosial Pekerjaan Sendiri (SKSPS) PERKESO, dengan pecahan 70% daripada kerajaan, dan 30% daripada pencarum. Dalam Bajet 2023 yang baru dibentangkan, sumbangan ini akan ditingkatkan lagi menjadi 80% daripada kerajaan dan 20% daripada pencarum.

Langkah ini diambil bagi tujuan meringankan lagi beban golongan bekerja sendiri untuk membayar caruman PERKESO, dan diperluas kepada pemandu teksi dan pekerja gig (individu yang terlibat untuk menjalankan sesuatu tugas atau kerja melalui platform penyedia perkhidmatan atas aplikasi digital untuk mendapat upah) sektor teknologi maklumat.

Selain daripada itu, pada tahun hadapan juga kerajaan akan mula mewajibkan caruman SKSPS kepada semua sektor pekerjaan sendiri terutamanya sektor berisiko tinggi secara berperingkat. Inisiatif ini akan bermula dengan sektor pengangkutan awam seperti pemandu, dan penghantaran barangan ataupun makanan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required