Petronas sumbang peralatan persediaan banjir kepada Pahang; termasuk bot & treler, khemah dan lain-lain

Petronas sumbang peralatan persediaan banjir kepada Pahang; termasuk bot & treler, khemah dan lain-lain

Sebelum berlakunya bencana banjir dalam negara yang dijangka akan berlaku pada hujung tahun ini, Petroliam Nasional Bhd (Petronas) mengambil langkah proaktif dengan memperuntukkan RM6.7 juta sebagai sumbangan banjir bagi menghadapi bencana itu di seluruh negara tahun ini, lapor Sinar Harian.

Buat permulaan, sumbangan berkenaan disampaikan terlebih dahulu kepada kerajaan negeri Pahang dalam bentuk peralatan menyelamat dan perlindungan kepada mangsa banjir. Antara sumbangan-sumbangan yang dibekalkan kepada agensi penyelamat dalam usaha membantu pasukan berkenaan membuat persediaan menghadapi banjir kelak termasuk dua unit bot bersama enjin, tangki bahan api dan treler bot mudah alih, 1,000 khemah (C-Tent), 700 jaket keselamatan dan 7,000 helai baju hujan.

Menurut Pengurus Besar Petronas Pantai Timur, Mohammad Ahmad Shazly Ramli ketika majlis penyampaian sumbangan berkenaan di Wisma Sri Pahang hari ini, sumbangan yang sama turut bakal diserahkan kepada kerajaan negeri Kelantan dan Terengganu dalam masa terdekat.

Mohammad Ahmad Shazly turut menjelaskan bahawa sumbangan untuk negeri Pahang itu merupakan sebahagian daripada 36 buah bot, 8,800 buah khemah, 5,500 jaket keselamatan dan 55,000 helai baju hujan yang disediakan Petronas untuk 14 negeri di seluruh negara.

Petronas sumbang peralatan persediaan banjir kepada Pahang; termasuk bot & treler, khemah dan lain-lain

“Sumbangan ini juga sebahagian daripada komitmen Petronas dalam membantu mangsa banjir melalui peruntukan RM25 juta yang diumumkan pada Disember tahun lalu.

“Selain itu, antara Januari hingga Julai tahun ini, Yayasan Petronas turut terlibat menganjurkan Program Pengurusan Risiko Bencana Berasaskan Komuniti (CBDRM), kepada penduduk di Mukim Ganchong di Pekan, Pahang dan Kepulauan Tumpat, Kelantan.

“Program latihan persediaan sebelum bencana itu dilaksanakan bagi membantu penduduk di kawasan berisiko tinggi untuk melakukan persiapan yang lebih sistematik menghadapi banjir,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required