Proton Pro-Net dan Gentari serahkan MoU — bina 20 pengecas DC pada 2023 untuk pengenalan smart EV

Proton Pro-Net dan Gentari serahkan MoU — bina 20 pengecas DC pada 2023 untuk pengenalan smart EV

Anak syarikat Proton untuk kenderaan tenaga baru, Proton New Energy Technology (Pro-Net) hari ini bertukar dokumen perjanjian persefahaman (MoU) dengan Gentari, sebuah anak syarikat tenaga bersih Petronas.

Serahan dokumen bersama Gentar itu merupakan satu daripada usaha Proton untuk mengorak langkah dalam ekosistem EV dan NEV. NEV, atau kenderaan tenaga baru adalah istilah yang digunakan di China untuk merujuk kenderaan dengan teknologi elektrifikasi seperti hibrid, mild-hybrid, atau elektrik sepenuhnya. Bulan lalu, Proton menandatangani persefahaman pengedaran dengan jenama smart yang bakal menyaksikan syarikat itu menjual dan servis kenderaan smart di Malaysia dan Thailand.

Kereta elektrik smart #1 dijangka akan dilancarkan di Malaysia menjelang suku keempat 2023. Ia ditunjuk pada April 2022 dan mempunyai kuasa sebanyak 272 PS dan 343 Nm dari motor elektrik yang ditempatkan di belakang, dan memberikan jarak perjalanan 440 km (kitaran WLTP) dan bateri 66 kWh.

Sebagai sebahagian daripada MoU tersebut, Pro-Net dan Gentari akan menjalankan kajian dalam bidang berkaitan ekosistem EV tempatan. Ini termasuklah kesesuaian lokasi pengecasan, rantaian bekalan komponen EV, pelaksanaan tenaga boleh diperbaharui, usahasama pemasaran berkaitan EV dan pendidikan.

Rancangan awalnya adalah untuk membina 20 pengecas DC pada 2023 yang mana Pro-Net akan menyediakan lokasi pengecasan dan kemudahan kuasa, sementara Gentari akan bertanggungjawab ke atas prasarana pengecasan dan penyelesaian operasi. Penukaran MoU hari ini dan perancangan pembinaan pengecas DC tersebut adalah persediaan awal untuk ketibaan smart #1 di Malaysia.

Proton Pro-Net dan Gentari serahkan MoU — bina 20 pengecas DC pada 2023 untuk pengenalan smart EV

“Penukaran dokumen hari ini bersama Gentari menyentuh tentang satu daripada langkah Proton untuk memasuki pasaran NEV dan membuka peluang usahasama dengan syarikat itu untuk menyumbang sama dalam pembangunan prasarana pengecasan di Malaysia. Bagaimanapun, Proton perlu memberi perhatian yang sama terhadap perkara lain dalam perniagaan itu sekiranya kami mahukan sebuah penyelesaian perniagaan yang menyeluruh,” ujar Timbalan CEO Proton, Roslan Abdullah.

Menurut Proton lagi, kajian terhadap pemilikan EV telah menunjukkan corak yang mana pengguna memberi keutamaan kepada ketersambungan, pemanduan autonomous dan kemaskini over-the-air, dan bukannya seperti yang pembeli kereta tradisional jangkakan sebelum ini.

Kajian itu juga menunjukkan bahawa pelanggan EV menjangkakan pengalaman jualan dan lepas jualan yang baru. Untuk itu, Pro-Net sedang mempertimbangan pilihan yang berbeza, daripada bilik pameran tradisional hinggalah pusat pengalaman urban, dengan penawaran EV yang menepati keperluan pengguna EV Malaysia. Pilihan untuk menjual dan langganan kenderaan dalam talian juga dipertimbangkan.

Selain daripada penyerahan dokumen MoU, Proton turut mengumumkan syarikat itu akan menghantar 16 jurutera ke China selama enam bulan untuk dilatih dalam R&D, prestasi kenderaan, homologasi dan ujian dengan matlamat untuk membangunkan dan menjual NEV tempatan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required