Kereta dipandu laju rempuh motosikal tanpa lampu belakang di tengah lorong lebuhraya yang gelap

Kereta dipandu laju rempuh motosikal tanpa lampu belakang di tengah lorong lebuhraya yang gelap

Lampu pada kenderaan bukan hanya berfungsi untuk kita menyuluh laluan gelap di hadapan, malah ia juga berfungsi untuk memberitahu pemandu lain kedudukan kenderaan yang sedang kita pandu atau tunggang. Video yang kami siarkan ini merupakan contoh mengapa anda perlu pastikan lampu belakang anda berfungsi pada waktu malam atau di mana-mana kawasan gelap.

Dalam video yang dimuat naik di laman Twitter ini, dapat dilihat sebuah kereta yang dipandu laju merempuh sebuah motosikal penghantar makanan yang ditunggang di tengah-tengah lorong lebuhraya berkenaan. Anda boleh lihat kelibat motosikal dengan lampu belakang yang tidak berfungsi berkenaan hanya kelihatan apabila kereta tersebut berada betul-betul di belakangnya.

Dan dengan kelajuan kereta yang dipandu agak laju tersebut, agak mustahil untuk mengelak motosikal berkenaan seterusnya terjadi rempuhan yang agak kuat.

Walau bagaimanapun, ada beberapa poin yang kita boleh lihat disini untuk diambil pengajaran, bukan setakat motosikal yang tidak mempunyai lampu belakang. Untuk lebih keselamatan, penunggang motosikal sememangnya digalakkan untuk memakai jaket dengan fungsi pembalik cahaya.

Manakala untuk pemandu, kurangkan kelajuan khususnya ketika keadaan gelap seperti ini; kita tidak tahu apa yang berada di hadapan, kalau tidak motosikal tanpa lampu mungkin ada lubang di tengah jalan, atau mungkin ada serpihan tayar celup dari lori yang boleh menyebabkan kemalangan.

Ingatlah, mencegah lebih baik dari mengubati, amalkan pemanduan dan tunggangan defensif. Sekiranya sudah terjadi perkara seperti ini, tidak guna lagi untuk menyalahkan sesiapa.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required