VIDEO: Toyota Veloz 2022 di Malaysia — RM95k

VIDEO: Toyota Veloz 2022 di Malaysia — RM95k

Semalam telah diperkenalkan secara rasmi Toyota Veloz 2022 untuk pasaran tempatan. Cuma ada satu varian yang ditawarkan, dengan harga RM95k. Seperti diketahui ramai, ini adalah model saudara kembar kepada Perodua Alza 2022 yang juga baru diperkenalkan di sini Julai lalu. Jadi, apa yang membezakan kedua model ini?

Pertama adalah harganya: Toyota Veloz lebih mahal sekitar RM20k berbanding Alza AV yang paling lengkap. Sekali pandang, memang tidak terlalu ketara perbezaan dua model ini. Ia berkongsi reka bentuk umum yang sama, begitu juga dengan platform DNGA serta enjin dan transmisi yang sama, iaitu D-CVT.

Tetapi, jika diperhalusi, terdapat banyak kelainan antara Veloz dan Alza sebenarnya. Dari wajah depannya misalnya, Veloz hadir dengan rekaan hud yang lain. Lampu utama pula lebih tirus dengan adanya jalur position light/lampu isyarat di dalamnya, serta tulisan Veloz di bahagian tepi lampu — ini sentuhan-sentuhan rinci yang menjadikan Veloz lain berbanding Alza yang sudah kita lihat sebelum ini. Ada juga DRL LED yang terletak di sudut bamparnya. Ini ciri yang khusus untuk Veloz pasaran Malaysia.

Bahagian belakang juga lain, Veloz tampil dengan jalur lampu LED melintang penuh, membuatkannya nampak lagi lebar. Tulisan nama Veloz juga besar di tengah dan mudah dilihat. Veloz juga boleh dipilih dalam versi dua tona warna: warna badan dan bumbung hitam, dan pilihan ini akan memerlukan pelanggan menambah kos sebanyak RM1,300. Di bumbungnya, landasan yang kelihatan itu bukan hiasan semata-mata: ia boleh digunakan dan mampu tanggung beban sehingga 75 kg.

Seperkara lagi, Veloz dan Alza berbeza ketinggian dari tanah — Veloz ada kelebihan 30 mm ketinggian dengan 190 mm jarak dari tanah, sementara Alza berada di kedudukan lebih rendah dengan 160 mm. Ruang dalaman juga ada melibatkan banyak perbezaan. Semua ini kami soroti dalam video yang disediakan ini. Selamat menonton, dan kalau ada sebarang pertanyaan, boleh tinggalkan komen.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required