PLUS aktifkan SmartLane pada cuti Deepavali – lorong kecemasan dibuka di laluan Johor, PD-Seremban

Klik untuk besarkan imej

PLUS telah mengumumkan pengaktifan SmartLane untuk sesetengah laluan di Lebuhraya Utara-Selatan sepanjang cuti panjang hujung minggu ini sempena perayaan Deepavali. Dengan kerjasama Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) dan Polis DiRaja Malaysia (PDRM), SmartLane tersebut dibuka di lorong kecemasan untuk meningkatkan kapasiti lorong dan membantu pergerakan trafik yang lebih lancar serta menyuraikan lalu lintas di laluan sesak.

Dua laluan di lebuhraya PLUS yang akan diaktifkan SmartLane ini ialah di Johor dan Negeri Sembilan. Untuk Johor, SmartLane ini di antara persimpangan Senai Utara hingga persimpangan Kulai, arah utara dari KM19.0 hingga KM27.0. SmartLane ini beroperasi pada 21-22 Oktober, dari jam 10 pagi hingga 6 petang.

Laluan kedua di selatan yang turut diaktifkan SmartLane ialah dari Port Dikson Utara ke Seremban, arah utama dari KM260 hingga KM263.1. SmartLane ini akan dibuka pada 22-24 Oktober, dari jam 12 tengahari hingga 10 malam.

Sebelum ini, PLUS terlebih dahulu mengumumkan SmartLane turut dibuka di Pulau Pinang/Kedah. Ia akan diaktifkan untuk trafik arah utara dari Bukit Tambun (KM150) menghala ke plaza tol Juru (KM146.2) dari jam 3 petang hingga 6 petang pada hari ini, 21 Oktober. Untuk trafik arah selatan pula pada 26 Oktober, laluan kecemasan akan dibuka dari Sungai Petani Selatan (KM107.6) menghala ke Tikam Batu (KM113) dari jam 2 petang hingga 6 petang.

Sila patuhi isyarat papan tanda jalan dan petugas yang berada di lapangan apabila anda tiba di kawasan berkenana. Sila pandu secara berhati-hati dan kekal bersabar sekiranya berhadapan dengan kesesakan lalu lintas. PLUS menjangkakan lebih 1.9 juta kenderaan sehari akan melalui lebuhraya berkenaan sepanjang cuti Deepavali ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required