Petron dengan kerjasama PDRM anjur program Go-To-Safety-Point demi keselamatan masyarakat setempat

Petron dengan kerjasama PDRM anjur program Go-To-Safety-Point demi keselamatan masyarakat setempat

Demi membuktikan komitmen syarikat terhadap keselamatan masyarakat, Petron telah menjalinkan kerjasama dengan Polis Diraja Malaysia (PDRM) menerusi program Go-To-Safety-Point (GTSP). Diketuai oleh PDRM, Program GTSP ini merupakan inisiatif kerajaan di bawah “United Against Crime” yang bertujuan untuk memastikan keselamatan dan kesejahteraan masyarakat setempat.

Program ini meningkatkan kehadiran polis di stesen Petron dan panggilan yang dibuat dari stesen Petron menerima respon yang lebih cepat, menjadikan stesen itu tempat perlindungan yang selamat untuk orang ramai sewaktu berada dalam situasi kecemasan.

Pelancaran program ini disempurnakan bersama PDRM kontinjen Sabah dengan melakukan simulasi situasi kecemasan di Petron Minintod, Sabah pada 20 Oktober lalu. Ia dilancarkan oleh Timbalan Pesuruhjaya Polis Sabah, DCP Datuk Jauteh Dikun yang mensimulasikan situasi kecemasan. Latihan itu juga berfungsi sebagai latihan nyata kakitangan stesen untuk mempraktikkan pengetahuan mereka apabila berhadapan dengan situasi yang sama pada masa hadapan.

Petron dengan kerjasama PDRM anjur program Go-To-Safety-Point demi keselamatan masyarakat setempat

Aspek GTSP yang dipamerkan termasuklah penggunaan sudut ‘de-stress’ yang menyediakan ruang selesa untuk orang ramai mendapatkan perlindungan, bantuan awal dan untuk bertenang. Sudut tersebut dilengkapi dengan peti pertolongan cemas, kerusi, selimut dan papan maklumat keselamatan yang mengandungi nombor telefon kecemasan.

“Program GTSP ini merupakan salah satu cara Petron menyumbang kepada keselamatan dan kesejahteraan masyarakat. Kami ingin meningkatkan kesedaran orang ramai terhadap program GTSP dan ingin orang awam menjadikan Petron sebagai lokasi selamat dimana mereka boleh mendapatkan bantuan awal sekiranya berlaku kecemasan.

“Kerjasama kami bersama PDRM ini memberi peluang untuk kami menyumbang semula kepada masyarakat,” kata Shaliza Mohd Sidek, Ketua Perniagaan Runcit Petron.

Petron Malaysia merupakan syarikat minyak pertama yang menguatkuasakan GTSP di stesen-stesen servis. Sejak 2013, semua stesen servis Petron di seluruh negara telah sedia GTSP dan mempunyai pelekat tingkap GTSP telah ditampal pada dinding kaca stesen tersebut.

Kakitangan stesen servis Petron menerima latihan berkala yang dianjurkan oleh Petron bersama PDRM. Latihan berkala ini adalah untuk memastikan bantuan yang diberikan oleh kakitangan stesen servis sentiasa dikemas kini dan sedia dengan secukupnya untuk menghadapi situasi kecemasan.

Selain itu, pada September lalu, Petron turut melancarkan 10 reka bentuk mural dan poster keselamatan menggunakan peribahasa Melayu untuk menyampaikan mesej keselamatan kepada orang ramai, di Petron Nilai Impian yang menjadi sebahagiaan daripada program GTSP ini. Ia turut menyokong aspirasi kelestarian sosial Petron tentang penglibatan masyarakat, juga selaras dengan Matlamat Pembangunan Lestari PBB (SDG) 17, perkongsian untuk matlamat tersebut.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required