JPJ keluarkan 297 notis saman atas pelbagai kesalahan dalam operasi khas di Sg Besi malam tadi

JPJ keluarkan 297 notis saman atas pelbagai kesalahan dalam operasi khas di Sg Besi malam tadi

Malam tadi, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) telah mengadakan satu operasi khas selama empat jam bermula 8 malam di Plaza Tol Sungai Besi arah selatan, dan dalam masa yang sama turut menjalankan Advokasi Keselamatan Jalan Raya Bersepadu di lokasi yang sama.

Ketua Pengarah JPJ Datuk Zailani Hashim berkata, dalam operasi itu, sebanyak 2,282 kenderaan pelbagai jenis termasuk bas, van, kereta dan motosikal diperiksa dengan 152 kenderaan diambil tindakan termasuk empat kenderaan disita.

“Daripada jumlah itu, sebanyak 297 notis saman dikeluarkan atas pelbagai kesalahan termasuk tiada cukai jalan atau cukai jalan tamat tempoh yang merekodkan antara kesalahan tertinggi selain kesalahan tiada lesen memandu,” katanya.

Selain JPJ, turut terbabit dalam operasi yang sama ialah Polis Diraja Malaysia (PDRM), Jabatan Imigresen Malaysia (JIM) dan Lebuhraya Utara – Selatan (PLUS).

Zailani berkata, tiada cukai jalan atau cukai jalan tamat tempoh antara kesalahan utama yang kerap dilakukan pengguna jalan raya bagi semua jenis kenderaan.

“Dalam kebanyakan kes yang kami terima, alasan pemandu kenderaan melakukan kesalahan itu adalah sama iaitu tidak sedar, atau tidak sempat untuk memperbaharui cukai jalan tamat tempoh.

“Ini sekali gus akan menyusahkan ramai pihak sekiranya berlaku kemalangan terhadap kenderaan itu dan disebabkan itu kita perlu mengambil tindakan terhadap mereka yang tidak mematuhi peraturan berkenaan,” katanya.

Dalam hubungan ini, JPJ turut menasihati pengguna dan pemilik kenderaan supaya sentiasa mematuhi semua peraturan jalan raya yang telah ditetapkan seperti termaktub di bawah Akta Pengangkutan Jalan (APJ) 1987 (Akta 333) terutamanya individu yang akan pulang ke kawasan masing-masing bagi melaksanakan tanggungjawab mengundi dalam Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15).

“JPJ tidak akan berkompromi terhadap sebarang kesalahan dan kegagalan mematuhinya yang akan diambil tindakan termasuk penyitaan kenderaan dibawah Seksyen 64 Akta Pengangkutan Jalan (APJ) 1987 (Akta 333) dan Akta Pengangkutan Awam Darat 2010,” tambah Zailani lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required