KTMB Komuter Utara tambah 12 unit tren 3 gerabak menjelang 2025; kini tawar pas perjalanan jimat 33%

KTMB Komuter Utara tambah 12 unit tren 3 gerabak menjelang 2025; kini tawar pas perjalanan jimat 33%

Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) bakal menambah sebanyak 12 unit tren tiga gerabak untuk perkhidmatan Komuter Utara selewat-lewatnya menjelang tahun 2025. Ia adalah bagi mempertingkatkan lagi perkhidmatan sedia ada, di samping memberikan keselesaan yang lebih optimum buat para penumpang.

Menurut CEO KTMB, Datuk Mohd Rani Hisham Samsudin, inisiatif ini melibatkan pembelian tren baharu yang akan dilakukan oleh Kementerian Pengangkutan, laporan Bernama.

“KTM Komuter Utara mendapat sambungan hangat dalam kalangan penumpang. Segmen ini mempunyai dua jajaran iaitu Padang Besar-Butterworth yang paling digemari penumpang dan Butterworth-Padang Rengas. Set tren itu boleh disambungkan menjadi tren enam gerabak apabila berlaku permintaan tinggi.

“Pada masa ini, kita berupaya untuk membawa sehingga 11,000 penumpang pada satu-satu masa. Bagaimanapun, jumlah itu belum menyamai bilangan penumpang sebelum Covid-19 iaitu sehingga 17,000 atas faktor mungkin masih ramai yang bekerja di rumah ketika ini. Tetapi kita jangka berlaku peningkatan secara mendadak menjelang hujung tahun ini apabila semua akan kembali bekerja di pejabat semula,” katanya.

KTMB Komuter Utara tambah 12 unit tren 3 gerabak menjelang 2025; kini tawar pas perjalanan jimat 33%

Buat masa ini, KTM Komuter Utara beroperasi dengan enam set tren iaitu dua unit tren enam gerabak dan empat unit tren tiga gerabak, yang sebelum ini digunakan oleh syarikat itu dalam operasinya di Lembah Klang.

Dalam pada itu, KTMB baru sahaja memperkenalkan pas perjalanan secara mingguan dan bulanan bagi pengguna komuter di kawasan utara. Di mana para penumpang berpeluang menikmati penjimatan kos sehingga 33% berbanding pembelian tiket biasa.

Mohd Rani berkata, pihaknya memperkenalkan pas itu sebagai satu inisiatif baharu dalam usaha memberi kemudahan perjalanan yang lebih mampan dan membantu meringankan beban pengguna dalam pasca COVID-19.

Beliau berkata, KTMB turut mengambil maklum berhubung peningkatan kos sara hidup yang semakin mencabar, di samping menggalakkan masyarakat menggunakan perkhidmatan awam.

KTMB Komuter Utara tambah 12 unit tren 3 gerabak menjelang 2025; kini tawar pas perjalanan jimat 33%

“Pas ini diperkenalkan bagi dua laluan iaitu Butterworth- Padang Besar-Butterworth- Padang Rengas dan Padang Rengas-Butterworth-Padang Rengas membabitkan 38 perkhidmatan sehari.

“Bagi pas perjalanan secara bulanan, pengguna dapat menikmati penjimatan sehingga 10 hari, manakala pengguna pas mingguan pula akan memperoleh penjimatan selama dua hari berbanding membeli tiket biasa,” katanya selepas majlis pelancarannya semalam.

Jelas beliau, pas perjalanan mingguan dan bulanan itu boleh didapati mulai semalam (1 November 2022) menerusi aplikasi KTMB Mobile (KITS) dan laman sesawang KTMB.

“Bagi tiket konsesi seperti warga emas, orang kelainan upaya (OKU) dan kanak-kanak yang berusia antara empat hingga 12 tahun pula, pas ini hanya boleh didapati di kaunter tiket sahaja. Setakat Oktober lalu, sejumlah lebih 1.3 juta pengguna telah berdaftar dengan KITS,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required