Kuala Terengganu ByPass telah pun dibuka secara rasmi – laluan sepanjang 5.8km, kos RM384.3 juta

Kuala Terengganu ByPass telah pun dibuka secara rasmi – laluan sepanjang 5.8km, kos RM384.3 juta

Baru-baru ini, kerajaan negeri Terengganu telah pun melancarkan Jalan Pintas Kuala Terengganu (Kuala Terengganu ByPass) yang sudah dibuka untuk laluan trafik. Laluan ini membabitkan kos pembinaan mencecah RM384.3 juta dan ia diharap mampu memberi manfaat kepada 70,000 pengguna.

Kuala Terengganu ByPass sepanjang 5.8 kilometer ini menghubungkan Jalan Kelantan dan Jalan Kuala Terengganu-Kuantan (Jalan Pantai) di Kuala Ibai. Tujuannya untuk memberi alternatif kepada pengguna dari Terengganu Utara/Kota Bharu yang ingin ke Terengganu Selatan/Kuantan, sudah tak perlu masuk ke Pusat Bandaraya Kuala Terengganu.

Menteri Kanan Kerja Raya, Datuk Seri Fadillah Yusof, berkata projek membabitkan laluan sepanjang 5.8 kilometer itu diluluskan Kerajaan Persekutuan pada Rolling Plan Ketiga (RP3) Rancangan Malaysia Ke-10 (RMK10), laporan Bernama.

“Kalau mengikut tempohnya, biasanya projek jalan sepanjang hampir 6 km ini tidak lama tetapi disebabkan cabaran untuk melaksanakan termasuk pengalihan utiliti, pengambilan tanah, COVID-19 dan sebagainya ia mengambil masa yang lama. Alhamdulillah, projek ini dapat disiapkan hasil kerjasama erat di antara Kerajaan Persekutuan dan negeri walaupun pelbagai cabaran termasuk ada tambahan masa dan kos,” katanya.

Beliau turut berkata berkata, pembukaan jajaran itu juga sebagai laluan alternatif bagi mengurangkan kesesakan trafik di Jalan Persekutuan FT03 sedia ada di Bandaraya Kuala Terengganu terutamanya pada waktu puncak, musim perayaan utama dan cuti sekolah.

Pada mulanya ia diumumkan dibuka pada April lalu bagi mengatasi kesesakan menjelang Hari Raya Aidilfitri. Namun pembukaannya ditangguhkan disebabkan kerja-kerja kemasan oleh pihak kontraktor yang belum siap ketika itu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required