Garis jalan bukan sahaja bahaya kerana licin, juga boleh sebabkan tankslap – penunggang hati-hati

Garis jalan bukan sahaja bahaya kerana licin, juga boleh sebabkan tankslap – penunggang hati-hati

Kami percaya, mungkin ramai yang sudah melihat video penunggang Honda RS150 yang tular ini, terjatuh disebabkan motosikal beliau hilang kawalan sewaktu lalu di atas garis jalan di lebuh raya. Mudah-mudahan beliau tidak mengalami sebarang kecederaan yang teruk.

Daripada video ini, apa yang boleh diambil sebagai tauladan oleh penunggang motosikal lain? Pertamanya sudah tentu, seperti yang kita tahu, garis jalan, tidak kiralah yang berwarna apa, hampir kesemuanya adalah licin dan paling teruk adalah sewaktu hujan.

Jadi, seboleh-bolehnya, cuba elak daripada melalui atas garis jalan ini, dan risiko untuk anda jatuh lebih tinggi, apatah lagi apabila keadaan tayar sudah haus, keadaan motosikal condong untuk mengambil selekoh ataupun anda membrek di atas garis tersebut.

Satu lagi bahaya garis jalan yang ramai tidak sedar adalah penyebab kepada tankslap. Ini boleh berlaku disebabkan oleh garis jalan berturut-turut yang tebal, digabung pula dengan keadaan motosikal yang tidak sempurna.

Apa itu tankslap? Tankslap adalah satu keadaan di mana bahagian pemegang bergoyang kiri dan kanan secara agresif sehingga boleh membuatkan motosikal hilang kawalan dan penunggang tercampak dari motosikal. Ia boleh berlaku atas pelbagai sebab, dan biasanya pada kelajuan tinggi disebabkan oleh tolakan angin tidak sekata pada pemegang atau terlanggar sesuatu.

Tankslap juga boleh berlaku pada kelajuan sederhana, seperti yang ditunjukkan dalam video ini, di mana bahagian pemegang menerima gegaran daripada garisan jalan, menyebabkan tayar hadapan hilang cengkaman dan pemegang bergegar secara ganas. Tankslap ini, apabila sudah terjadi, memang susah untuk diatasi dan penunggang hanya boleh berharap gegaran tersebut berhenti sebelum jatuh.

Jadi, apa yang boleh dibuat untuk mengurangkan risiko tankslap? Pertamanya, sama seperti di atas, cubalah elak daripada melalui atas garis jalan tersebut, dan kemudiannya pastikan motosikal anda berada dalam keadaan baik. Ini termasuklah bahagian utama seperti tayar, suspensi, brek dan bearing.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required