16 stesen LRT Laluan KJ tidak beroperasi hingga 15 Nov – beri laluan Rapid Rail tangani isu teknikal

16 stesen LRT Laluan KJ tidak beroperasi hingga 15 Nov – beri laluan Rapid Rail tangani isu teknikal

Ekoran isu teknikal yang melibatkan sistem Kawalan Tren Automatik (ATC) yang tidak stabil telah mengakibatkan gangguan LRT Laluan Kelana Jaya bermula pada 5 November 2022 mendorong Rapid Rail selaku pengendalinya untuk menggantung perkhidmatan bagi 16 stesen yang terlibat mulai hari ini (9 Nov) sehingga 15 November 2022.

Menurut Rapid Rail yang mengumumkannya menerusi laman media sosial rasminya, 16 stesen LRT Laluan Kelana Jaya yang terlibat ialah Stesen Kelana Jaya, Stesen Taman Bahagia, Stesen Paramout, Stesen Asia Jaya, Stesen Taman Jaya, Stesen Universiti, Stesen Kerinchi, dan Stesen Bangsar.

Selain itu, ia turut melibatkan Stesen Abdullah Hukum, Stesen KL Sentral, Stesen Pasar Seni, Stesen Masjid Jamek, Stesen Dang Wangi, Stesen Kampung Baru, Stesen KLCC dan Stesen Ampang Park.

16 stesen LRT Laluan KJ tidak beroperasi hingga 15 Nov – beri laluan Rapid Rail tangani isu teknikal

Rapid Rail berkata, semua pengguna perkhidmatan LRT Laluan Kelana Jaya disarankan untuk menggunakan pengangkutan awam alternatif. Selain itu, perkhidmatan bas perantara percuma untuk LRT Laluan Kelana Jaya turut disediakan. Ia melibatkan bas tanpa henti secara dua hala untuk LRT Ara Damansara-LRT Pasar Seni, LRT Ara Damansara-LRT Kelana Jaya, dan LRT Pasar Seni-LRT Masjid Jamek. Manakala bas perantara percuma dua hala bagi LRT Kelana Jaya-LRT Pasar Seni dan LRT Masjid Jamek-LRT Damai akan berhenti di setiap stesen LRT lain yang dilalui.

Dalam masa yang sama, Rapid Rail turut memaklumkan, terdapat 22 stesen LRT yang beroperasi dari jam 6 pagi hingga 11 malam iaitu ditamatkan awal waktu operasinya (juga sehingga 15 Nov ini). Ia melibatkan Stesen Gombak, Taman Melati, Wangsa Maju, Sri Rampai, Setiawangsa, Jelatek, Datuk Keramat dan Damai.

Stesen lain yang turut terbabit ialah Lembah Subang, Ara Damansara, Glenmarie, Subang Jaya, SS 18, SS 15, USJ7, Taipan, Wawasan, USJ21, Alam Megah, Subang Alam dan Putra Heights.

16 stesen LRT Laluan KJ tidak beroperasi hingga 15 Nov – beri laluan Rapid Rail tangani isu teknikal

Semalam, dalam sidang media yang diadakan, Rapid Rail berkata, sistem Kawalan Tren Automatik (ATC) yang tidak stabil telah mengakibatkan gangguan perkhidmatan LRT Laluan Kelana Jaya bermula pada 5 November 2022. Ini telah menyebabkan tren terpaksa dipandu secara manual di antara Stesen KLCC dan Stesen Ampang Park serta tren berhenti lebih lama di platform. Ia juga telah mengganggu keseluruhan jadual perkhidmatan LRT Laluan Kelana Jaya.

“Isu tersebut yang mula dikesan pada tengahari Sabtu telah dapat diselesaikan pada awal pagi Ahad (6 November). Namun demikian, masalah yang sama telah berulang pada Isnin (7 November). Pihak Rapid Rail telah menggerakkan anggota Polis Bantuan dan kakitangan sokongan bagi mengawal keadaan serta penumpang di platform dan stesen-stesen yang terlibat.

“Setelah berakhirnya waktu operasi, pasukan jurutera dan teknikal, dibantu oleh pihak Thales Group di Kanada selaku pengilang peralatan asal (OEM) telah menjalankan siasatan bagi mengenalpasti punca sebenar gangguan tersebut,” kata kenyataan yang dikeluarkan.

Perkhidmatan itu kemudiannya dapat beroperasi semula pada awal pagi semalam sebelum kembali bermasalah pada waktu petang sehingga mendorong Rapid KL menggantung operasi Laluan Kelana Jaya sehingga 15 November ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required