Kemalangan maut berlaku di Lebuhraya PLUS di KM 280.1 Nilai ke Bandar Ainsdale arah Selatan

Kemalangan maut berlaku di Lebuhraya PLUS di KM 280.1 Nilai ke Bandar Ainsdale arah Selatan

Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) menerusi laman Facebook rasminya melaporkan ada kemalangan maut berlaku di Lebuhraya Utara Selatan (PLUS) di kawasan Nilai-Bandar Ainsdale (KM 280.1 menuju ke Selatan) yang baru sahaja terjadi pada pukul 12.31 tengah hari tadi.

LLM menyatakan bahawa kesemua lorong pada laluan berkenaan telah terhalang berikutan kemalangan tersebut, dan menyebabkan trafik dari Kuala Lumpur/Lembah Klang menuju ke Selatan terhenti terus, serta menyebabkan kesesakan sepanjang 5 km dari Selatan ke Utara.

Oleh itu LLM menasihatkan orang ramai untuk menggunakan laluan alternatif dan keluar dari lebuhraya menerusi persimpangan keluar Exit 213 Putra Mahkota.

Kemalangan maut berlaku di Lebuhraya PLUS di KM 280.1 Nilai ke Bandar Ainsdale arah Selatan

Tiada perincian lanjut diberikan berkenaan kemalangan berkenaan, namun LLM ada menyatakan bahawa kemalangan tersebut melibatkan lima kenderaan dan ada menyebabkan kehilangan nyawa.

Menerusi rakaman dashcam yang kami perolehi dari Whatsapp, dapat dilihat lori treler berkenaan pada mulanya berada di lorong paling kiri jalan menuju ke Utara. Namun tiba-tiba ia kelihatan hilang kawalan sehingga terbabas masuk ke lorong menuju arah Selatan dan merempuh kenderaan bertentangan, akhirnya menutup terus kesemua lorong tersebut.

Sehingga 2:32 PM tadi, kerja-kerja membersihkan kawasan kemalangan masih lagi berjalan, dan lorong paling kanan telah pun dibuka untuk kenderaan ringan. Namun PLUS masih menutup lebuhraya berkenaan dan mewajibkan semua kenderaan keluar melalui tol plaza Nilai, dan laluan aliran kontra telah dibuka bermula KM279.05 hingga KM281.3 menghala ke Utara.

Kesesakan masih berlaku sepanjang tujuh kilometer dan menambah kesulitan, hujan telah pun mula turun di kawasan berkenaan.

Rakaman dashcam di bawah adalah dari Whatsapp

VIDEO: Rakaman dashcam ketika kemalangan (arah sama)

VIDEO: Rakaman dashcam ketika kemalangan (arah bertentangan)

VIDEO: Rakaman dari telefon pintar selepas berlaku kemalangan

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required