Perodua Axia 2019 tak servis tukar minyak enjin sejak beli hingga 79,600 km; sampai patah camshaft!

Perodua Axia 2019 tak servis tukar minyak enjin sejak beli hingga 79,600 km; sampai patah camshaft!

Selain dari mengisi petrol, kita seharusnya tahu bahawa kereta yang kita pandu perlu diselenggara dan diservis. Namun jangan terkejut, kadang-kala ada juga individu tak tahu bahawa kereta mereka perlu diservis sekurang-kurangnya menukar minyak enjin mengikut sela masa yang disyorkan oleh pengeluar.

Ini yang berlaku di pusat servis Perodua Penchala – satu video yang dimuat naik oleh akaun tiktok rasmi pusat servis berkenaan memaparkan enjin sebuah Perodua Axia yang rosak teruk kerana langsung tidak pernah diservis dan menukar minyak enjin sejak dibeli pada 2019 sehingga meter perbatuan mencecah 79,600 km!

Antara kerosakan yang ditemui pada enjin tersebut termasuk kesan terbakar dilihat pada pelbagai komponen dalaman, pam minyak pelincir tersumbat, enapcemar (sludge) minyak enjin boleh dijumpai di segenap sudut dan yang paling teruk adalah aci sesondol (camshaft) patah – ini agaknya yang menyebabkan enjin berkenaan mati di tengah jalan ketika memandu dan mengingatkan pemiliknya untuk membawa kereta tersebut ke pusat servis.

Menurut pusat servis Perodua Penchala, kerja-kerja pembaikan ini turut dibantu oleh staf-staf Perodua yang datang dari Ibu Pejabat (mungkin pemiliknya cuba memohon waranti kerana usia kereta baru mencecah empat tahun?), dan ‘punca kerosakan’ tersebut dikesan dengan memeriksa rekod sejarah servis kereta tersebut, yang sememangnya tiada sejarah langsung kerana tak pernah diservis.

Jadi tuan-tuan dan puan-puan semua, kami sarankan setiap kali anda membeli kereta baharu, rajin-rajinkanlah untuk membaca buku manual yang disediakan. Dalam buku manual berkenaan sebenarnya sudah cukup lengkap apa yang perlu anda buat untuk menjaga kereta tersebut. Kalau dah jadi macam ni, memang anda tak layak untuk mendapat perlindungan waranti kerana kereta tersebut tidak diselenggara mengikut jadual yang ditetapkan. Nak beli enjin baru bukan murah sedara…

@perodua.penchala sampai patah camshaft ooo #peroduapenchala #peroduakl #peroduadamansara #fyp??viral #foryoupage #fypdongggggggg #fyp #perodua #viral #viraltiktok ? Sayunk I Love You – Chombi

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • Mr Mar on Nov 14, 2022 at 3:57 pm

    kualiti enjin kereta Perodua mampu bertahan sehingga 80k km tanpa servis !

    Like or Dislike: Thumb up 6 Thumb down 0
  • Perodua Servis on Nov 14, 2022 at 4:26 pm

    Takleh claim warranty kalau tak pernah hantar servis di Perodua Centre sejak awal lagi. Kena keluar duit sendiri lah gayanya orang tu

    Like or Dislike: Thumb up 2 Thumb down 0
  • Khairul alwazi hamid on Nov 14, 2022 at 6:59 pm

    Tggu hapkat rocky masuk malay..1krvet wow..

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 1
  • baruwa on Nov 17, 2022 at 2:16 am

    tukar je la part yg rosak sedaraa….

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • Pak Sakau on Nov 18, 2022 at 11:18 am

    Dia ingat dia pakai tesla kot

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required