Honda Civic 2022 dapat lima-bintang untuk Euro NCAP — tampilkan peningkatan sistem keselamatan penting

Honda Civic 2022 dapat lima-bintang untuk Euro NCAP — tampilkan peningkatan sistem keselamatan penting

Honda Civic e:HEV (Civic Hybrid) yang terkini telahpun menerima penarafan lima-bintang selepas selesai menjalankan beberapa siri ujian oleh Euro NCAP. Honda sedang berusaha untuk mencapai sifar kehilangan jiwa dalam kemalangan yang melibatkan kenderaannya menjelang 2050. Untuk itu, syarikat mensasarkan tidak hanya mengurangkan kemalangan maut, tetapi juga untuk menghindar sebarang risiko yang membawa kepada perlanggaran.

Bagi menepati piawaian keselamatan impak kemalangan yang ketat Euro NCAP bagi Adult Occupant Protection (AOP), Civic Hybrid menggunakan beberapa pendakap struktural untuk meningkatkan keselamatan pasif kenderaan. Ini termasuklah pengukuh tambahan untuk pintu depan dan bingkai lengkung roda belakang untuk memperbaiki impak sisi. Pendakap berkelebaran penuh juga menyokong lantai untuk mengurangkan impak remuk sekiranya berlaku perlanggaran dari depan.

Selain AOP, Civic Hybrid juga mencatatkan mata terbaik dalam Child Occupant Protection (COP) dengan cagak Isofix yang menepati piawaian i-Size terkini Eropah. Pelindingan pejalan kaki juga turut diambil kira dengan penggunaan plat keselamatan bampar depan yang baru. Ia direka untuk menyerap tenaga impak bagi mengurangkan risiko kecederaan kaki dan lutut pejalan kaki sekiranya terligat dalam perlanggaran.

Honda Civic 2022 dapat lima-bintang untuk Euro NCAP — tampilkan peningkatan sistem keselamatan penting

Civic Hybrid di Eropah dilengkapi 11 beg udara termasuk untuk lutut bagi kedua-dua penumpang depan. Beg udara bahagian tengah di hadapan juga dipasangkan buat pertama kali untuk mengelakkan pertembungan antara pemandu dan penumpang depan.

Aspek keselamatan aktif juga dipertingkat dengan kameran 100-darjah yang lebih lebar dan pemproses berkelajuan tinggi yang mampu mengesan garis jalan dan motosikal serta pengayuh basikal lebih pantas dan lebih tepat, walaupun dalam keadaan gelap. Sistem Honda Sensing juga menggunakan sensor sonar baru yang lebih tepat berbanding radar gelombang milimeter untuk mengesan objek seperti kaca dan dinding.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required