Sekatan jalan raya di setiap daerah hingga tarikh yang ditetapkan sebagai kesiapsiaga Omnipresence – PDRM

Sekatan jalan raya di setiap daerah hingga tarikh yang ditetapkan sebagai kesiapsiaga Omnipresence – PDRM

Sejak semalam, Polis DiRaja Malaysia (PDRM) telah mula melaksanakan sekatan jalan raya (SJR) di lokasi-lokasi strategik di setiap daerah di seluruh negara secara penugasan 24 jam. Menurut Ketua Polis Negara, Tan Sri Acryl Sani, SJR berkenaan dilaksanakan sehingga ke satu masa yang ditetapkan.

Jelasnya, langkah melaksanakan SJR ini adalah sebahagian daripada usaha PDRM dalam mencegah jenayah melalui peningkatan tahap Omnipresence (kehadiran di mana-mana) bagi menjamin tahap keselamatan dan ketenteraman awam demi keselesaan pengguna jalan raya dan kelancaran lalu lintas.

“Tiada halangan SJR akan dijalankan pada waktu puncak dan siang hari. Justeru orang ramai diminta memberikan kerjasama dalam mematuhi arahan yang diberikan ketika melalui SJR, terutamanya di luar waktu puncak,” katanya menerusi kenyataan yang dikeluarkan.

Tambah beliau lagi, masyarakat tidak perlu bimbang untuk menjalankan aktiviti harian kerana PDRM memberi jaminan bahawa tahap keselamatan adalah terkawal.

Sekatan jalan raya di setiap daerah hingga tarikh yang ditetapkan sebagai kesiapsiaga Omnipresence – PDRM

Kelmarin, beliau turut mengeluarkan kenyataan bahawa masyarakat diminta agar tidak menimbulkan situasi yang mampu menimbulkan ancaman keselamatan dan ketenteraman awam termasuk menerusi media sosial.

Sebelum ini, PDRM telah mengesan tindakan segelintir pengguna media sosial yang memuat naik kandungan menyentuh sentimen perkauman dan keagamaan serta menghina institusi DiRaja.

“Polis memberi pengingatan dan penegasan kepada pengguna media sosial agar mengekang diri daripada menyalahgunakan platform tersebut untuk menyebarkan kandungan berbentuk provokasi yang boleh menyebabkan kegusaran awam. Tindakan tegas di bawah Akta Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia 1996, Akta Hasutan serta Kanun Keseksaan akan diambil terhadap mana-mana pihak yang cuba menimbulkan situasi mengancam keselamatan dan ketenteraman awam,” tegas beliau.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required