TailG EBixon Bold dan Torq tiba di pasaran Malaysia – motosikal elektrik dengan harga bermula RM9,000

TailG EBixon Bold dan Torq tiba di pasaran Malaysia – motosikal elektrik dengan harga bermula RM9,000

Dua model motosikal elektrik (EV) baru memasuki pasaran Malaysia, melalui syarikat Ni Hsin Resources Berhad, iaitu TailG EBixon Bold dan Torq. Tempahan kini sudah pun dibuka, pada harga masing-masing RM9,000 dan RM14,999, dengan penghantaran pertama kepada pelanggan dijangka berlaku awal tahun 2023.

Dua model yang dihasilkan dengan kerjasama syarikat dari China, Dongguan Tailing Motor Vehicle Co., Ltd, dan dipasang di Seri Kembangan, Selangor ini mensasarkan segmen penggunaan yang berbeza, iaitu Bold untuk kegunaan persendirian, sementara Torq pula untuk kerja-kerja komersial.

Kuasa penggerak Bold datang daripada dua bateri lithium 72V/22Ah dan kemudiannya disalurkan kepada motor brushless 72V berkemampuan 1.5 kW dan tork 35 Nm. Setiap satu bateri ini mempunyai berat 11 kg dan boleh dibawa keluar untuk dicas. Jarak gerak maksimum adalah sehingga 120 km manakala laju maksimum adalah 70 km/j.

Untuk mengecas, anda perlu menggunakan pengecas berasingan (off-vehicle charger) yang disambung kepada sumber domestik, dan masa yang diperlukan adalah antara dua hingga lapan jam. Berat keseluruhan Bold adalah 91 kg dan ia boleh menampung berat sehingga 252 kg, dengan suspensi terdiri daripada fork teleskopik dan dua penyerap hentak di belakang.

Kelengkapan lain yang terdapat pada Bold adalah termasuk rim 13 inci dengan tayar 130/60 di hadapan, rim 12 inci dengan tayar 120/70 di belakang, panel instrumen LCD, soket pengecas USB serta lampu jenis LED.

TailG EBixon Bold dan Torq tiba di pasaran Malaysia – motosikal elektrik dengan harga bermula RM9,000

Pergi kepada Torq pula, ia mendapat bateri yang lebih besar, iaitu dua unit bateri lithium 72 volt 50 Ah, dengan berat masing-masing 23 kg. Dari bateri, kuasa disampaikan kepada motor elektrik berkemampuan 5 kW dan tork 74 Nm.

Pengecasan adalah sama seperti Bold, dan Torq dikatakan boleh memberi jarak gerak sehingga 200 km dan laju maksimum 90 km/j. Berat keseluruhan motosikal elektrik ini adalah 85 kg, dengan berat yang mampu ditampung sekitar 233 kg. Kedua-dua rimnya bersaiz 12 inci dan menggunakan tetapan brek cakera untuk hadapan dan belakang.

GALERI: Ni Hsin TailG EBixon Bold

GALERI: Ni Hsin TailG EBixon Torq

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required