Volvo XC90 dengan peranti pelik di atas bumbung iring Dato’ Seri Anwar Ibrahim ke Putrajaya; apa fungsinya?

Volvo XC90 dengan peranti pelik di atas bumbung iring Dato’ Seri Anwar Ibrahim ke Putrajaya; apa fungsinya?

Semalam negara menyaksikan satu peristiwa yang bersejarah – setelah berada di blok pembangkang selama 24 tahun, pengerusi Pakatan Harapan Dato’ Seri Anwar Ibrahim akhirnya mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri Malaysia yang ke-10. Dan hari ini, secara rasmi beliau telah pun memulakan tugasnya di Putrajaya.

Namun dalam rakaman video pergerakan konvoi DSAI dari rumah ke pejabatnya pagi tadi, ada sesuatu yang menarik perhatian warga net iaitu sebuah Volvo XC90 berwarna hitam yang mengetuai konvoi berkenaan. XC90 generasi pertama itu dilihat dilengkapi dengan peranti pelik berupa sebuah kotak besar berwarna hitam bersama antena-antena yang cukup tinggi di sekelilingnya.

Apa fungsi Volvo XC90 tersebut? Kami berhubung dengan sumber yang boleh dipercayai bagi mengetahui dengan lebih lanjut tentang perkara ini. Menurutnya, kenderaan itu adalah milik polis, dan ia digunakan untuk menjaga keselamatan VIP.

“Kenderaan itu mempunyai dua fungsi. Satu, ia adalah penyampai komunikasi antara kenderaan lain dalam konvoi, dengan membawa beberapa pemancar berkuasa tinggi dan biasanya beroperasi dalam gelombang UHF dan VHF. Ini membolehkan semua kenderaan dalam konvoi untuk kekal berada dalam jaringan komunikasi yang sama dan berkomunikasi dengan stesen lain dalam jaringan yang sama,” kata sumber kami.

“Satu lagi fungsi utama, selain daripada komunikasi, adalah fungsi kenderaan sebagai pengacau isyarat.” tambah sumber tersebut lagi. Dia juga menyatakan bahawa informasi yang disampaikan ini tidak didedahkan kepada umum dan diklasifikasikan sebagai “Rahsia” di Malaysia.

“Pengacau isyarat adalah untuk menghalang orang jahat daripada menggunakan telefon bimbit atau isyarat RF (frekuensi radio) untuk meletupkan bom, atau untuk menghalang isyarat keluar untuk melakukan serangan hendap,” jelasnya. “Ini biasa digunakan untuk operasi ketenteraan, terutamanya konvoi. Dalam kes ini, kenderaan awam digunakan untuk beroperasi di kawasan bandar.”

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required