Kerajaan perlukan lebih banyak masa buat keputusan turunkan harga runcit bahan api – Rafizi Ramli

Kerajaan perlukan lebih banyak masa buat keputusan turunkan harga runcit bahan api – Rafizi Ramli

Tidak kira parti politik mana yang memerintah, pastinya rakyat Malaysia terus bersuara mahukan harga runcit bahan api diturunkan. Malah sejak diumumkan kerajaan baharu yang diterajui oleh Perdana Menteri ke-10, Datuk Seri Anwar Ibrahim, inilah antara isu yang rakyat suarakan, selain mahukan kadar tol di seluruh negara dihapuskan.

Namun ternyata perkara ini tidak mudah untuk dilakukan oleh kerajaan yang memerintah. Menteri Ekonomi yang baru dilantik, Rafizi Ramli berkata, kerajaan perlukan lebih banyak masa untuk membuat keputusan bagi menurunkan harga runcit bahan api berikutan trend penurunan harga minyak mentah global semasa.

Menurutnya, formula harga minyak yang masih diguna pakai kerajaan sehingga ke hari ini seperti dicadangkan beliau beberapa tahun lalu kekal sebagai kaedah terbaik untuk menentukan harga bekalan bahan api itu, laporan Utusan Malaysia.

Kerajaan perlukan lebih banyak masa buat keputusan turunkan harga runcit bahan api – Rafizi Ramli

“Formula itu perlu dikekalkan buat masa ini kerana ia mengambil kira perubahan harga minyak mentah dunia selain perlu mengambil kira berapa harga siling yang patut dikenakan. Semua ini perlukan lebih banyak masa untuk kita tengok satu persatu kerana bila kita sertai organisasi atau pengurusan baharu sama ada kerajaan atau syarikat kita bukan masuk dan buang semua.

“Kita ada hala tuju tapi kena tengok apa yang ada, mana yang baik dan boleh diperbaiki. Fokus mana yang kita rasa tak boleh dan buang untuk perkenalkan yang baru dan sudah tentu ia memerlukan satu proses yang memakan masa,” jelasnya sambil berkata banyak faktor perlu diambil kira kerajaan termasuk keupayaan kewangan semasa negara.

“Selain itu kita perlu mengambil kira peruntukan untuk aktiviti ekonomi negara yang akan beri kesan berganda. Kita perlu lihat kepada keadaan ekonomi sekarang. Kita juga kena tengok berapa sebenarnya pendapatan yang kita ada sekarang dan kalau kita nak ubah harga siling RM2.05 seliter berapa banyak peruntukan tambahan yang kita kena buat.

Kerajaan perlukan lebih banyak masa buat keputusan turunkan harga runcit bahan api – Rafizi Ramli

“Persoalannya, harga minyak mentah global semasa berlegar antara AS$83 (RM363.88) hingga AS$85 (RM372.64) setong dan ada yang mengatakan harga minyak mentah jatuh sejak empat dan lima bulan lalu selepas melepasi paras harga AS$100 (RM438.40) setong,” katanya.

Beliau menambah, “Oleh itu, apabila harga (minyak mentah global) turun, adakah cukup untuk kita menurunkan harga runcit bahan api, sudah tentu bagi mereka yang memahami sektor minyak dan gas dia akan bertanya soalan itu.

“Jadi bahaya juga kalau semua menteri selepas 24 jam pertama (angkat sumpah) dah umum macam-macam sebab itu ibarat resipi menghadapi musibah, jadi saya rasa kita kena ambil langkah demi langkah kerana ia tidak seperti menguruskan syarikat sendiri tetapi menguruskan ekonomi.”

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required