Proton Saga bakal dijadikan kereta mainan Hot Wheels skala 1/64 sempena ulangtahun ke-40 Mattel Malaysia

Proton Saga bakal dijadikan kereta mainan Hot Wheels skala 1/64 sempena ulangtahun ke-40 Mattel Malaysia

Sempena ulangtahun ke-40 Mattel Malaysia (anak syarikat Mattel Inc), syarikat mainan berkenaan bakal menghasilkan model istimewa dengan kolobrasi bersama jenama automotif tempatan iaitu Proton.

Ini merupakan kerjasama pertama antara kedua-dua pihak, dan produk pertama yang akan dihasilkan adalah kereta pertama keluaran Proton iaitu Saga 1985 yang akan dijelmakan sebagai kereta model diecast skala 1/64 Hot Wheels yang dijangka mula dijual di seluruh dunia menjelang akhir 2023.

Menerusi unit praproduksi yang ditunjukkan, Saga yang akan ditransformasikan kepada model skala Hot Wheels berkenaan adalah berasaskan model versi pertama 1985, juga dikenali sebagai Saga Orion (menggunakan enjin 4G13 1.3L Orion) yang dilancarkan pada 9 Julai 1985 oleh Perdana Menteri Malaysia ke-4 (juga sebagai pengasas Proton) Tun Dr. Mahathir Mohammed.

“Ini adalah perkongsian pelesenan yang menarik kerana kami bergabung untuk membangunkan kereta Hot Wheels, mengikut model Proton Saga asal iaitu model pertama keluaran Proton, yang kini akan menjadi sebahagian daripada koleksi peribadi Hot Wheels,” kata Presiden dan Ketua Pegawai Komersial Mattel Inc Steve Totzke.

“Perkongsian ini bertujuan mempertahankan warisan kebanggaan Mattel dan Proton untuk terus menyediakan kenderaan berkualiti tinggi kepada peminat semua peringkat umur di seluruh dunia,” tambahnya lagi ketika berucap pada sambutan ulang tahun ke-40 Mattel di kilang Mattel Malaysia yang terletak di Pulau Pinang.

Totzke turut menyatakan bahawa Proton Saga merupakan kereta pertama daripada jenama automotif Malaysia dan sehubungan itu memainkan peranan penting dalam pertumbuhan ekonomi Malaysia yang membolehkan rakyat Malaysia memiliki kereta.

Proton Saga bakal dijadikan kereta mainan Hot Wheels skala 1/64 sempena ulangtahun ke-40 Mattel Malaysia

Buat masa sekarang, kilang Mattel Malaysia tersebut sememangnya kilang Hot Wheels terbesar di dunia dan memproduksi model-model “mainline” Hotwheels untuk pasaran global. Ia mampu menghasilkan sekitar 900,000 unit kereta mainan Hot Wheels seminggu, dengan tenaga kerja seramai 3,900 orang.

Kilang pertama Mattel di Malaysia mula dibuka pada tahun 1981, dan sempena ulangtahun ke-40 Mattel bercadang untuk membesarkan lagi fasiliti tersebut. Selepas pembesarannya nanti, dijangka jumlah pekerjanya akan naik 10% kepada hampir 4,300 orang.

Pembesaran tersebut turut akan memanfaatkan Mattel Development and Tooling Sdn. Bhd. (MDT), iaitu kilang kedua Mattel di sini yang dibuka pada 1985, yang juga merupakan fasiliti untuk pembangunan produk, penghasilan model digital, rekaan acuan dan juga pengilangan.

Diharapkan ini bukan kerjasama terakhir antara Hot Wheels dan Proton, kerana peminat dua jenama ini di Malaysia tentu mengharapkan kehadiran jentera-jentera lagenda lain seperti jentera rali Satria Neo S2000, Satria Neo R3 Lotus Racing, Satria GTI dan Proton Iriz R5!

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required