Muatan lori jatuh penyebab kemalangan, Menteri MOT arah JPJ dan APAD ambil tindakan segera

Muatan lori jatuh penyebab kemalangan, Menteri MOT arah JPJ dan APAD ambil tindakan segera

Menteri Pengangkutan, Anthony Loke, telah mengarahkan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dan Agensi Pengangkutan Awam Darat (APAD) supaya mengambil tindakan segera terhadap pemandu sebuah lori yang penuh dengan muatan dan syarikat yang terlibat dengan kes kemalangan di Gerik baru-baru ini.

Kemalangan terbabit turut melibatkan kenderaan yang dinaiki sepasang suami isteri yang terbalik selepas terlanggar muatan yang jatuh dari lori berkenaan. Lebih menyedihkan, kemalangan itu turut meragut nyawa bayi sulung mereka dalam kandungan yang berusia 34 minggu, manakala wanita yang hamil itu cedera parah, laporan Kosmo.

“Saya berasa amat simpati dengan keluarga mangsa kemalangan ini yang kehilangan bayi sulung mereka. Salam takziah kepada keluarga. Saya telah mengarahkan JPJ dan APAD untuk mengambil tindakan segera terhadap pemandu dan syarikat tersebut. Permit operasi syarikat lori ini akan digantung sementara untuk audit ke atas semua lori mereka.

“Saya tidak akan berkompromi dengan pemandu dan syarikat yang membahayakan orang ramai di atas jalanraya,” tegasnya menerusi kenyataan yang dimuatnaik menerusi Facebook rasminya.

Difahamkan, beberapa kenderaan lain turut terlibat dalam kemalangan itu setelah melanggar muatan lori yang terjatuh di atas jalan raya.

Menerusi Facebook Dashcam Owners Malaysia, seorang lelaki yang juga pemandu kereta meluahkan rasa berang dengan tindakan cuai pemandu lori yang menjadi punca kepada insiden kemalangan tersebut.

“Saya bersama isteri mengalu-alukan bayi kami ke dunia ini, disebabkan kejadian ini kamu (pemandu lori) telah membawa bayi kami ‘pergi’. Kejadian ini boleh dielakkan, tetapi disebabkan kecuaian pemandunya dan pihak syarikat terlibat menyebabkan kejadian ini berlaku.

“Saya tidak akan memaafkan kamu semua. Setakat ini, tiada sesiapa dari pihak syarikat kamu menghubungi untuk meminta maaf atau bertanya khabar,” luahnya sambil menambah pemandu lori tersebut bertindak melarikan diri dari tempat kejadian.

Menurutnya lagi, lori tersebut dipandu melebihi had laju dibenarkan selain membawa muatan secara bertindih dan melebihi had.

Walau bagaimana pun, IPD Gerik mengesahkan telah menahan pemandu treler tersebut dan berkata video terbabit adalah kejadian lama yang berlaku lebih sebulan lalu iaitu pada 29 Oktober lalu. Ketua Polis Daerah Gerik, Superintendan Zulkifli Mahmood, berkata, kes disiasat mengikut Seksyen 43(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987 dengan kertas siasatan juga sudah dirujuk kepada Timbalan Pendakwa Raya untuk arahan lanjut.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required