Toyota IMV 0 konsep ditunjuk di Thailand — trak pikap modular dan pelbagai guna, bakal tiba pada 2023?

Toyota IMV 0 konsep ditunjuk di Thailand — trak pikap modular dan pelbagai guna, bakal tiba pada 2023?

Toyota Hilux Revo BEV konsep bukan satu-satunya kenderaan yang diperkenalkan oleh Presiden Toyota, Akio Toyoda ketika sambutan ke-60 tahun Toyota Motor Thailand’s (TMT). Satu lagi model yang ditunjukkan adalah ini: IMV 0 konsep, yang ditampilkan sebagai trak pikap modular dengan tumpuan terhadap kepelbagaian penggunaan.

“Saya sangat percaya yang produk ini mampu memperkayakan lagi kualiti hidup ramai orang dan memberikan peluang ekonomi baru,” jelas Toyoda tentang IMV 0. Menurut beliau, pasukan pembangunannya, yang terdiri juga daripada pereka dari Thai, Jepun dan Australia, telah menghabiskan berbulan-bulan di lapangan untuk memerhati cara hidup dan keperluan pemilik yang berpotensi untuk kenderaan tersebut.

Di Thailand, pemilik Hilux di sana memang terkenal suka mengubahsuai trak mereka secara drastik, untuk disesuaikan kepada penggunaan harian, dan perkara itulah yang ingin dicapai oleh IMV 0. Melalui model ini, Toyota ingin menawarkan pendekatan ala Ikea dengan menawarkan lebih banyak pilihan yang boleh dipasang dengan mudah dan cepat.

Di belakang kabin penumpang, pemilik boleh memasang modul yang berbeza bergantung kepada aktiviti mereka, sama ada untuk overlanding, membawa kargo dan banyak lagi. Toyota juga tidak menghadkan IMV 0 hanya untuk penggunaan peribadi sahaja, dengan turut menawarkan modul yang bersesuaian untuk penggunaan perniagaan dan pentadbiran (servis kecemasan). Headlightmag juga melaporkan, apa saja panel badan yang rosak juga boleh digantikan dengan mudah.

IMV 0 ini tampil lebih kecil berbanding Hilux Revo BEV, dengan rekaan yang sedikit aneh. Bahagian depannya tampil dalam rekaan berkotak, mirip Compact Cruiser EV yang ditunjuk tahun lalu, dengan lampu melintang panjang serta bampar ranggi. Ada juga beberapa cangkuk untuk kegunaan aksesori di bonet dan fender.

Toyoda, yang mengetuai pembangunan projek IMV (Innovative International Multi-Purpose Vehicle) pada 2002 yang menyaksikan pengenalan Hilux Vigo di Thailand, tidak pula mendedahkan sistem janaan yang akan digunakan oleh IMV 0, walaupun menyebut model itu akan diproduksikan dan dilancarkan pada 2023.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required