Pengecas DC Gentari di X Park Sunway Serene sediakan output penuh 350 kW, RM1.20/kWh

Pengecas DC Gentari di X Park Sunway Serene sediakan output penuh 350 kW, RM1.20/kWh

Susulan pembukaan lokasi pengecasan pantas 350 kW DC yang pertama di Asia Tenggara yang terletak di X Park Sunway Serene di Zon Industri Bebas Sungai Way, Selangor, Gentari telah mendedahkan yang pengecas pantas DC output tinggi yang ada di lokasi berkenaan kini telah diberi tetap kadar penuh 350 kW dari pengecas tunggal.

Pengecas pantas 350 kW DC itu sebelum ini membekalkan output 175 kW bagi setiap dua pengecas CCS2-nya, dan kini ia telah diubah untuk menyediakan kadar output 350 kW untuk dimanfaatkan oleh EV pengguna.

Bagi kenderaan elektrik yang boleh menampung kadar pengecasan DC itu seperti Ioniq 5, pengecasan dengan kadar 350 kW akan membolehkan anda mencapai tahap 10-80% bateri dalam masa hanya 18 minit, atau tambahan jarak 100 km jika dicas begini untuk tempoh lima minit.

Pengecas DC Gentari di X Park Sunway Serene sediakan output penuh 350 kW, RM1.20/kWh

Ini bagaimanapun menghadkan pengecasan DC di stesen berkenaan kepada sebuah kereta sahaja dalam satu masa. Bermakna, kenderaan yang tiba di terminal pengecasan kedua perlu menunggu kenderaan yang menggunakan pengecas 350 kW DC untuk selesai terlebih dahulu sebelum kereta berikutnya boleh di cas di situ.

Kos pengcasan di stesen berkenaan ialah RM1.20 bagi setiap kWh. Menurut Gentari, output penuh 350 kW DC daripada terminal tunggal itu sedang dicuba untuk mengenalpasti permintaan dan corak penggunaannya, dan percubaan itu akan diteruskan hingga ke satu tempoh yang akan dimaklumkan nanti.

Perkembangan ini turut disertai dengan pembukaan hab pengcasan EV Gentari di Bangi Golf Resort sebelum itu, yang manan 12 ruang pengecasan disediakan, terbahagi antara AC dan DC. Dua ruang menerima pengecasan AC 7 kW dengan empat lagi unit 22 kW AC. Untuk DC, dua ruang menyediakan pengecas 120 kW DC dan empat lagi memberikan penegcas dinamik 200 kW DC. Harga di lokasi berkenaan ialah 55 sen bagi setiap kWh untuk AC, dan RM1 bagi setiap kWh untuk DC.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required