Penunggang motosikal patut beralih ke pengangkutan awam; paling bahaya kepada paling selamat – MIROS

Penunggang motosikal patut beralih ke pengangkutan awam; paling bahaya kepada paling selamat – MIROS

Dalam satu sidang media yang diadakan semalam, pengerusi Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS), Wong Shaw Voon menyatakan harapan supaya penunggang motosikal di Malaysia dapat beralih kepada pengangkutan awam untuk pergerakan harian.

“Kami harap pada masa hadapan, kami dapat membawa kumpulan pengguna jalan ini dari cara pengangkutan yang paling bahaya kepada yang paling selamat, iaitu pengangkutan awam, seperti keretapi,” kata Wong.

Menurut Wong, beliau sedar ini adalah satu sasaran yang sukar untuk dicapai, terutamanya di kawasan pedalaman, tetapi MIROS “mahu mendapatkan sokongan daripada semua orang” supaya pengguna jalan raya dapat memilih cara bergerak paling selamat seperti memilih kereta yang paling selamat, atau pengangkutan yang paling selamat.

Penunggang motosikal patut beralih ke pengangkutan awam; paling bahaya kepada paling selamat – MIROS

“Di Malaysia kita ada kumpulan penunggang motosikal yang bergerak jarak jauh setiap hari. Sebagai contoh, mereka mungkin tinggal di Serdang atau Kajang, bekerja di Shah Alam dan menggunakan motosikal setiap hari. Jaraknya adalah jauh, dan memakan masa (menggunakan motosikal), yang mana adalah tidak selamat dan tidak sihat untuk penunggang,” kata pengarah MIROS itu.

Tambah Wong lagi, menunggang motosikal dalam jangka masa yang panjang selepas beberapa tahun boleh mendedahkan penunggang kepada masalah muskuloskeletal seperti tangan menggigil, sakit belakang, kebas dan pelbagai lagi.

Daripada semua jenis pengangkutan yang ada, pengangkutan awam atas rel adalah yang paling selamat, terutama sekali apabila dibandingkan dengan motosikal, kata Wong. Selain daripada itu, beliau juga menyatakan bahawa walaupun pengguna pengangkutan awam sudah bertambah, ia masih tidak mencukupi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required