Dalam satu video yang tular di media sosial hari ini, yang dikongsikan oleh seorang pengguna Twitter @zabedabedoo, satu kejadian buli jalanan telah dirakam, melibatkan dua orang pemandu kereta. Dalam video bedurasi lebih dua minit itu, seorang pemandu lelaki yang menaiki sebuah Nissan Sentra hitam dilihat mengeluarkan tangan dan memaksa seorang lagi pemandu di dalam kereta dari mana video tersebut dirakamkan untuk berhenti.

Oleh kerana video yang dirakamkan oleh penumpang di belakang, pemandu Perodua Bezza yang diekori itu berkemungkinan besar merupakan pemandu e-hailing. Kedua-dua kereta akhirnya berhenti di tepi jalan, dengan pemandu pembuli dari Sentra berkenaan keluar kenderaan dan pemandu Bezza juga berbuat demikian kemudiannya.

Kedua-dua mereka bertengkar di luar, sebelum pemandu Sentra kembali ke keretanya dan mengambil apa yang terlihat seperti cota rotan/kayu. Dia kemudiannya mengacah untuk menakutkan dengan menghayun kayu berkenaan, dan kedua-duanya menyambung pertengkaran. Seorang penunggang motosikal kemudiannya tiba untuk menenangkan kedua-duanya. Keadaan seperti lebih kendur selepas itu, dengan pemandu Sentra kembali ke keretanya sebelum rakaman ditamatkan.

Dalam ruang komen di hantaran Twitter berkenaan, PDRM meminta saksi/mangsa kejadian berkenaan untuk tampil membuat laporan polis berkaitan kejadian tersebut. Ini bukanlah satu pengalaman yang menyenangkan, atau mungkin agak menakutkan bagi sesetengah orang. Kita sebagai warga negara yang bertanggungjawab perlulah lebih bertimbang rasa dan mengawal emosi ketika berada di jalan raya.

Sekiranya kejadian seperti ini berlaku ke atas anda, kekal tenang dan terus memandu. Jika pembuli terus mengekori dan membuatkan anda berasa tidak selamat, terus memandu ke balai polis berdekatan. Jangan juga keluar meninggalkan kenderaan dan berhadapan dengan pembuli sekiranya kereta anda diberhentikan. Duduk di dalam dan buat panggilan kecemasan atau kepada pihak polis.

Juga, jangan lupa untuk membuat laporan polis sebaik sahaja keluar daripada situasi berkenaan. Proses ini akan lebih membantu sekiranya ada rakaman dashcam atau menggunakan telefon bimbit sebagai bukti.

Perkara seperti ini bukanlah satu pengalaman yang menyenangkan, atau mungkin akan menakutkan bagi sesetengah orang. Kita sebagai warga negara yang bertanggungjawab perlulah lebih bertimbang rasa dan mengawal emosi ketika berada di jalan raya.