Fasa kedua bagi MRT Laluan Putrajaya bakal beroperasi sepenuhnya pada Mac 2023. Ia berdasarkan kenyataan yang dikeluarkan oleh MRT Corp, seperti dilaporkan FMT.

MRT Corp berkata kerja-kerja pembinaan untuk fasa kedua laluan itu, iaitu dari Kampung Batu di sepanjang Jalan Ipoh di KL sehingga ke Putrajaya Sentral di ibu negara telah siap.

“Seksyen sepanjang 38.7 km bagi jajaran Fasa 2 ini, melibatkan 15 stesen bertingkat dan sembilan stesen bawah tanah, dijangka beroperasi pada Mac 2023,” kata kenyataan terbabit. Ini bermakna ia tertunda selama dua bulan jika mengikut perancangan asal iaitu sepatutnya mula beroperasi pada Januari 2023.

Klik untuk besarkan

Fasa pertama MRT dari Kwasa Damansara ke Kampung Batu di Jalan Ipoh telah mula beroperasi sejak 16 Jun tahun ini. Stesen antara dua lokasi itu termasuklah Kampung Selamat dan Sungai Buloh, sebelum ini dari jajaran MRT Kajang.

Dari sana, tren menghala selari dengan MRR2 ke Kepong, menyusur Jalan Kepong dan Jalan Ipoh. Stesen yang terlibat di sepanjang laluan ini ialah Damansara Damai, Sri Damansara Barat, Sri Damansara Sentral, Sri Damansara Timur, Metro Prima, Kepong Baru, Jinjang, Sri Delima dan Kg Batu.

Ramai yang berada di bahagian selatan Lembah Klang sememanganya menantikan pembukaan Fasa 2 ini. Namun terpaksa meneruskan kesabaran itu memandangkan operasi sepenuhnya tertangguh lagi dua bulan. Apabila ia beroperasi kelak, mereka yang tinggal berdekatan laluan Fasa 1 akhirnya boleh ke KL dan selanjutnya dengan jajaran tersebut juga.