GALERI: Mercedes-Benz EQE350+ AMG Line di M’sia — 669 km jarak, bateri 90.56 kWh; harga dari RM420k

GALERI: Mercedes-Benz EQE350+ AMG Line di M’sia — 669 km jarak, bateri 90.56 kWh; harga dari RM420k

Pertengahan Disember lalu, Mercedes-Benz Malaysia (MBM) melancarkan model sedan elektrik EQE untuk pasaran Malaysia. Dengan hanya satu varian tunggal EQE 350+, ia menjadi barisan EV dari keluarga model EQ terkini yang tiba di sini, menyertai EQA, EQB, EQC dan EQS sebelum itu. Dalam galeri ini, kami bawakan lebih perincian untuk anda perhatikan dari dekat model sedan EV terbaru ini, di dalam tingkat kemasan AMG Line yang ditawarkan ketika ini.

Menggunakan platform Electric Vehicle Architecture (EVA) yang sama seperti EQS, model kereta elektrik ini memanfaatkan bateri lithium-ion 90.56 kWh yang membekalkan sekitar 215 kW (292 hp) dan 565 Nm tork. Bateri ini dapat memberikan jarak perjalanan sehingga 669 km dalam satu cas penuh, mengikut kitaran WLTP.

GALERI: Mercedes-Benz EQE350+ AMG Line di M’sia — 669 km jarak, bateri 90.56 kWh; harga dari RM420k

Dari segi prestasi, EQE mampu memecut 0-100 km/j dalam masa 6.4 saat, dengan laju maksimum 210 km/j. Bagi aspek pengecasan bateri, EQE boleh memanfaatkan pengecas AC sehingga 22 kW, dan bateri dapat dicas penuh dalam masa 4.25 jam (8.25 jam apabila menggunakan pengecas 11 kW). Selain itu, ia juga boleh menggunakan pengecas pantas DC 170 kW, yang hanya mengambil masa sekitar 32 minit untuk pengecasan penuh dan memberikan jarak gerak sehingga 250 km setelah dicas selama 25 minit.

Kecanggihan teknologinya juga terserlah di ruang dalam. Sistem multimedia MBUX dengan dua skrin iaitu panel instrumen dan skrin sentuh OLED yang lengkap dengan ciri pengimbas cap jari. Ia juga diberikan MBUX Navigation Premium serta ketersambungan Apple CarPlay dan Android Auto. Sistem Mercedes-Benz User Experience (MBUX) terkini padanya juga membenarkan kawalan pendingin serta Artificial Intelligence (AI) yang boleh memaparkan cadangan pada masa-masa tertentu.

Aspek keselamatannya juga maju. EQE 350+ datang lengkap dengan Driving Assistance Plus Package yang merangkumi Active Distance Assist DISTRONIC, Extended automatic Re-start in traffic jams, Evasive Manoeuvre Support, PRE-SAFE® Impulse Side, Bantuan Kekal Lorong Aktif, Bantuan Stereng Aktif, sistem pemantauan dalalan, kamera 360-darjah, Bantuan Parkir Aktif dan sistem pemantauan tekanan tayar.

Untuk pasaran Malaysia, EQE 350+ ditawarkan pada harga atas jalan bermula RM419,888 dengan 10% cukai SST, tidak termasuk insuran. Ia juga didatangkan dengan jaminan empat-tahun, perbatuan tanpa had secara standard dan bateri EV pula diberikan waranti 10-tahun atau 250,000 km, mana yang tiba terlebih dahulu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required