Polis PJ tahan 246 individu kerana memandu di bawah pengaruh alkohol sepanjang Januari-Disember 2022

Polis PJ tahan 246 individu kerana memandu di bawah pengaruh alkohol sepanjang Januari-Disember 2022

Polis Daerah Petaling Jaya (IPD PJ) telah memaklumkan seramai 246 individu ditahan kerana memandu dengan pengaruh alkohol sepanjang Operasi Alkohol dijalankan Bahagian Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (BSPT) Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Petaling Jaya antara Januari hingga Disember tahun ini.

Ia melibatkan sebanyak 85 operasi dijalankan di daerah ini, dan seramai 9,741 individu diperiksa, ujar Ketua Polis Daerah PJ, Asisten Komisioner Mohamad Fakhrudin Abdul Hamid.

“Mereka yang ditahan disiasat mengikut Seksyen 45A (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987 Pindaan 2020 iaitu memandu atau menjaga kenderaan motor dengan kepekatan alkohol melebihi had ditetapkan. Seksyen itu memperuntukkan hukuman denda minimum RM10,000 dan maksimum RM30,000, penjara sehingga dua tahun serta hilang kelayakan lesen selama dua tahun,” katanya menerusi kenyataan yang dikeluarkan.

Tambah beliau, berdasarkan statistik, sepanjang tahun ini seramai 246 individu yang ditahan itu membabitkan 12 orang bangsa Melayu, Cina (115), India (103) dan 10 orang bangsa lain, sementara warga negara asing seramai enam tangkapan.

“Sehingga kini, seramai 194 individu sudah dituduh di Mahkamah Petaling Jaya di bawah Seksyen 45A (1) APJ 1987 itu, manakala baki pertuduhan di bawah seksyen yang sama masih dalam tindakan lanjut untuk proses pertuduhan,” katanya lagi.

Beliau berkata, walaupun banyak operasi alkohol sudah dijalankan, namun masih terdapat pengguna jalan raya yang memandu atau menunggang kenderaan dengan dipengaruhi alkohol dalam badan.

“Pihak IPD Petaling Jaya mengingatkan kepada semua pengguna jalan raya supaya mematuhi peraturan dan undang-undang jalan raya ditetapkan bagi mengelakkan kejadian yang tidak diingini berlaku. Tindakan undang-undang yang tegas akan diambil bagi memastikan keselamatan pengguna jalan raya khususnya di kawasan pentadbiran Petaling Jaya terjamin,” tegasnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required