BMW K1600B 2023 tiba di Malaysia – RM173,500

BMW K1600B 2023 tiba di Malaysia – RM173,500

BMW Motorrad Malaysia menyambut tahun baru dengan pelancaran K1600B Tourer 2023 untuk pasaran Malaysia, dijual pada harga RM173,500 tidak termasuk insurans. Bersama motosikal ini, pemilik akan diberi jaminan tiga tahun serta program bantuan tepi jalan tiga tahun.

K1600B adalah sebuah motosikal touring dengan gaya “bagger“, yang mempunyai bahagian belakang rendah dan datang sekali bersama kotak barangan tepi secara standard. Ia adalah model bagger kedua terbesar BMW Motorrad, selepas R18B Bagger yang dijual pada harga RM186,500.

Menggerakkan K1600B adalah enjin enam silinder sebaris berkapasiti 1,649 cc, yang digabungkan bersama tranmisi enam kelajuan untuk menghasilkan kuasa maksimum 160 hp pada 6,750 rpm dan tork 180 Nm pada 5,250 rpm. Dari transmisi, kuasa dihantar ke roda belakang menggunakan sistem syaf.

Memberikan keselesaan kepada pengguna, K1600B dipasang dengan suspensi jenis Duolever dengan spring tengah di hadapan, manakala belakang pula menggunakan Paralever yang disambung kepada lengan ayun single-sided. Dipadankan bersama Dynamic ESA, suspensi ini boleh dilaras secara elektronik dan boleh melaras keseimbangan tinggi antara hadapan dan belakang secara automatik mengikut berat.

Brek terdiri daripada set cakera berkembar 320 mm dan angkup empat piston di hadapan, sementara di belakang menggunakan cakera 320 mm dengan angkup dua piston. Sistem ABS Pro datang secara standard, sementara sistem bantuan lain yang diberi adalah seperti Dynamic Traction Control (DTC), Engine Braking Control serta tiga mod tunggangan.

Tinggi tempat duduk K1600B cuma 750 mm dan berat keseluruhannya adalah 344 kg, dengan di hadapan terdapat tangki bahan api 26.5 liter. Informasi penting motosikal dipaparkan pada skrin TFT 10.25 inci di hadapan penunggang, dan ia boleh disambung kepada telefon pintar serta mempunyai sistem navigasi binaan dalaman.

BMW K1600B 2023 tiba di Malaysia – RM173,500

Motosikal ini juga datang dengan pelbagai kemudahan lain seperti Hill Assist Control, pemerhati tekanan angin tayar, pengecas telefon USB-C, bantuan mengundur, serta pemanas tangan dan tempat duduk. Turut diberikan terus adalah semua lampu jenis LED, bersama lampu membelok adaptif.

Di Malaysia, K1600B datang terus dengan pakej Comfort, yang memberikan sistem tanpa kunci, quickshifter serta penggera anti kecurian. Ia kemudiannya digabungkan dengan pakej Tour, yang memberikan sistem audio, lampu hadapan tambahan serta besi pelindung enjin.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required