Semakin ramai pemandu warga asing langgar peraturan, 30 kenderaan sudah disita – JPJ Kelantan

Semakin ramai pemandu warga asing langgar peraturan, 30 kenderaan sudah disita – JPJ Kelantan

Menurut pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Kelantan Mohd Misuari Abdullah, pihaknya kini sudahpun mengeluarkan 343 notis saman dan juga menyita 30 kenderaan sepanjang tahun 2022 bagi kes membabitkan pemandu warga asing yang melakukan kesalahan jalan raya.

Beliau menjelaskan bahawa di Kota Bahru, pendatang-pendatang asing berkenaan yang kebanyakkannya adalah dari etnik Rohingya kini semakin ramai menyewa atau membeli kenderaan terpakai, dan kemudian memandu kenderaan tersebut tanpa memiliki lesen memandu yang sah.

Malah ada juga majikan yang menggajikan warga-warga asing ini membenarkan kenderaan mereka dipinjam dan dipandu oleh mereka, tambah Mohd Misuari.

Menurutnya, selain mengeluarkan notis saman kepada warga asing berkenaan, tindakan juga dikenakan kepada majikan yang membenarkan kenderaan itu dipinjam atau dipandu dengan menyerahkan notis untuk hadir ke mahkamah bagi tindakan lanjut.

“Kami memberi peringatan tegas kepada rakyat tempatan supaya tidak memberi kebenaran kepada mana-mana pendatang asing tanpa izin (PATI) untuk menggunakan kenderaan mereka kerana menjadi tanggungjawab mereka jika kenderaan itu terbabit dalam kemalangan atau kesalahan jalan raya,” katanya dalam laporan Berita Harian.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required