PLUS Berhad telah memaklumkan bahawa Jambatan Pulau Pinang iaitu dari arah Pulau Pinang ke Seberang Perai akan ditutup sementara pada Ahad ini, 8 Januari 2023 mulai jam 6.30 pagi sehingga 9 pagi sempena Acara Kayuhan Berbasikal Penang Fellowship Ride 2023.

Walau bagaimanapun, Jambatan Pulau Pinang dari arah Seberang Perai menghala ke Pulau Pinang masih beroperasi seperti biasa sepanjang tempoh tersebut.

“Orang ramai dinasihati supaya menggunakan Jambatan Sultan Abdul Halim Muad’zam Shah (Jambatan Kedua Pulau Pinang) sebagai jalan alternatif sepanjang tempoh penutupan Jambatan Pulau Pinang.

“Rancang perjalanan anda dengan sebaik-baiknya, dan terima kasih atas perhatian dan kerjasama yang diberikan, “ujar kenyataan yang dikeluarkan oleh syarikat konsesi berkenaan.

Dalam masa yang sama, Jambatan Kedua Sdn Bhd (JKSB), pengendali bagi Jambatan Sultan Abdul Halim Muadzam Shah turut mengumumkan penutupan sementara bagi laluan sehala (Plaza A dan Plaza B Bandar Cassia serta Plaza JK2PP dari arah Batu Kawan ke Batu Maung dari jam 9 pagi hingga 12 tengahari, juga pada 8 Januari ini untuk acara yang sama.

“Sehubungan itu, para pengguna dinasihati menggunakan Jambatan Pulau Pinang di bawah kendalian PLUS pada tempoh penutupan tersebut sebagai jalan alternatif. Sila patuhi isyarat papan tanda serta arahan yang diberikan,” kata JKSB.

Kiranya acara berbasikal ini akan dilaksanakan di Jambatan Pulau Pinang dari jam 6 pagi hingga 9 pagi dan bersambung kayuhan melalui Jambatan Kedua Pulau Pinang pula hingga jam 12 tengahari.