Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) Kuala Lumpur telah mengumumkan program penawaran diskaun saman trafik sehingga 50% pada 10 hingga 12 Januari 2023, dari jam 8.30 pagi hingga 4.30 petang bertempat di Balai Polis Trafik Jalan Tun H.S.Lee.

Menurut Facebook rasmi JSPT KL, individu yang ingin mendapatkan pengurangan kadar saman ini tidak boleh membuat pembayaran melalui laman web MYEG. “Bayaran secara dalam talian hanyalah melalui mybayarsaman dan OKS (orang kena saman) perlu hadir (ke balai polis trafik berkenaan) bagi mendapatkan barcode diskaun mybayarsaman,” kata pengendali FB JSPT KL.

Selain itu, OKS boleh mewakilkan individu lain untuk membayar saman di balai polis berkenaan, tetapi bukan melalui mybayarsaman. “Orang awam yang ingin melakukan pembayaran perlu membuat semakan saman terlebih dahulu kemudian pindaan saman dan seterusnya pembayaran saman.

“Pembayaran boleh dibuat dengan menggunakan tunai, kad debit atau kad kredit. Tetapi admin galakkan bayar secara tunai untuk mengelakkan masalah semasa pembayaran (merchant terminal pembayaran jika menggunakan kad debit/kredit),” sambung pengendali FB JSPT KL lagi sambil mengesahkan individu yang dari luar Kuala Lumpur yang ingin membayar saman ini juga layak mendapatkan pengurangan kadar saman tersebut. Tapi kena dapatkan barcode diskaun sekiranya membuat pembayaran menerusi mybayarsaman.

Walau bagaimana pun, pemberian diskaun saman ini tidak ditawarkan untuk kesalahan seperti saman lampu isyarat merah, saman menggunakan lorong kecemasan, saman memotong secara berbahaya, saman memotong di garisan kembar, saman Kemalangan, saman Non Compund (NC), saman bicara mahkamah, saman melibatkan lori, dan saman ubahsuai ekzos.