BYD T3 bakal dipasang di Tanjung Malim oleh CSH Alliance – model CBU van EV ini dijual sebelum CKD

BYD T3 bakal dipasang di Tanjung Malim oleh CSH Alliance – model CBU van EV ini dijual sebelum CKD

Alliance EV (AEV), anak syarikat milik penuh CSH Alliance, telah mendapat lesen pengeluaran bagi pemasangan van elektrik BYD T3. Menurut yang difailkan bersama Bursa Malaysia, T3 akan dikeluarkan secara model pemasangan tempatan (CKD) di kilang yang terletak di Tanjung Malim, Perak.

Dokumen tersebut turut menyebut AEV buat masa ini sedang memohon permit kelulusan (AP) daripada Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) serta kelulusan lain daripada pihak berkuasa yang berkaitan untuk membawa masuk unit T3 yang diimport sepenuhnya (CBU) ke dalam negara untuk tujuan pengedaran sebelum permulaan operasi CKD.

Dalam kenyataan berasingan yang dilaporkan Bernama, CSH Alliance berkata berkata kilang itu akan ditempatkan secara khusus di Automotive Hi-Tech Valley (AHTV) milik DRB-Hicom. Sebelum ini, syarikat berkenaan telah mengumumkan perolehan tiga plot tanah perindustrian seluas 55.3186 ekar di kawasan itu.

BYD T3 bakal dipasang di Tanjung Malim oleh CSH Alliance – model CBU van EV ini dijual sebelum CKD

T3 merupakan kenderaan kompak (untuk kelasnya) yang berukuran 4,460 mm panjang, 1,720 mm lebar dan 1,875 tinggi dengan jarak roda mencecah 2,725 mm. Ia memiliki ruang kargo berkapasiti 3,800 liter, dan kenderaan elektrik (EV) ini dipadankan oleh motor yang dipasang di hadapan berkuasa 136 PS (134 hp atau 100 kW) dan tork 180 Nm, dengan kelajuan tertinggi 100 km/j.

Motor elektrik berkenaan dijanakan oleh bateri lithium-ion NCM (nickel-cobalt-manganese) yang dibangunkan sendiri oleh BYD dengan kapasiti tenaga mencecah 50.3 kWH. Ia memberikan jarak gerak sehingga 300 km, dan pengecasan penuh menerusi pengecas AC pada kadar 6.6 kW yang mengambil masa sekitar 7.6 jam, atau pun pengecas pantas DC pada kadar 40 kW yang mengambil masa 1.3 jam.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required