Stok setahun Honda Civic Type R FL5 di Australia habis dijual dalam masa 24 jam walaupun lebih mahal

Stok setahun Honda Civic Type R FL5 di Australia habis dijual dalam masa 24 jam walaupun lebih mahal

Selepas dibuka tempahan pada 1 Disember lalu, stok 12 bulan pertama untuk Honda Civic Type R FL5 bagi pasaran Australia habis dijual hanya dalam 24-jam, lapor Drive.com.au. Kesemua stok berkenaan habis dijual walaupun tanpa sebarang sesi prebiu dan pandu uji, tempoh menunggu yang lama dan harga model FL5 ini adalah lebih mahal dari FK8 terdahulu.

Honda Australia tidak mendedahkan secara rasmi berapa banyak unit yang sudah dikhaskan untuk negara berkenaan, namun sumber dari pengedar jenama tersebut menyatakan bahawa untuk tempahan tahun pertama ini Australia diperuntukkan sekitar 600 unit.

Menurut Honda Australia, mereka telah menerima lebih 4,000 pendaftaran minat terhadap model ini sebelum tempahannya dibuka tahun lalu. Ia dijual pada harga AUD72,600 (RM220,049), atau AUD12,000 (RM36,373) lebih mahal berbanding Type R FK8 yang dijual pada harga AUD60,000 (RM166,672).

Pelanggan terawal yang menempah hot-hatch berkenaan dijangka akan menerima kereta mereka dalam tempoh 18-bulan iaitu sekitar pertengahan tahun 2024. Ada pengedar menyatakan sebahagian pelanggan mereka dijangka hanya akan menerima kereta mereka selepas dua tahun iaitu pada lewat 2024 atau awal 2025, dan warna yang paling banyak ditempah adalah warna hero Type R iaitu Championship White.

Stok setahun Honda Civic Type R FL5 di Australia habis dijual dalam masa 24 jam walaupun lebih mahal

Honda Civic Type R generasi baharu ini diasaskan dari Civic generasi ke-11 dalam versi hatchback. Ia masih dijana enjin KC20C1 2.0 liter turbo empat-silinder, tetapi menerima kemaskini membolehkan ia menghasilkan kuasa hingga 320 PS (315 hp atau 235 kW) dan tork maksima 420 Nm – naik 10 PS (9 hp atau 7 kW) dan 20 Nm berbanding Type R FK8.

Enjin tersebut juga masih hanya menerima transmisi enam-kelajuan lengkap dengan LSD untuk memacu roda hadapan. FL5 tidak lagi menerima rim 20-inci, diganti dengan set berdiameter 19-inci tetapi menerima tayar yang lebih lebar (265/30 berbanding 245/30).

Antara kelengkapan standard untuk FL5 pasaran Australia termasuk upholsteri sued hitam dan merah, karpet merah, tombol gear aluminium, sistem data logger untuk litar Honda LogR, kluster instrumen digital 10.2-inci, sistem infotainmen skrin sesentuh 9-inci, penghawa dingin dua zon, pengecas tanpa wayar dan lampu suasana kabin.

Stok setahun Honda Civic Type R FL5 di Australia habis dijual dalam masa 24 jam walaupun lebih mahal

Ia turut menerima pakej bantuan pemanduan keselamatan Honda Sensing yang terdiri dari fungsi brek kecemasan automaik, cruise control adaptif, bantuan kekal lorong, pemantau titik buta, amaran lintasan trafik belakang dan pengenal tanda trafik.

Empat warna ditawarkan iaitu Championship White, Rally Red, Sonic Grey dan Crystal Black. Namun warna Boost Blue (atau lebih dikenali sebagai Racing Blue Pearl di Jepun) tidak ditawarkan di Australia.

Untuk pasaran ASEAN, Honda Civic Type R sudah pun dilancarkan di Vietnam pada Oktober tahun lalu. Namun harga FL5 di Vietnam masih belum diumumkan ketika dilancarkan, dan pelanggan terawal yang menempahnya hanya akan menerima kereta mereka pada suku kedua tahun ini. Model ini kemudiannya dilancarkan di Thailand pada Disember 2022, dijual pada harga bermula 3.8 juta baht (RM 478k).

GALERI: Honda Civic Type R 2023

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required