Wanita maut dilanggar lori kontena ketika berhenti di bahu Lebuhraya PLUS kerana kereta rosak pagi tadi

Wanita maut dilanggar lori kontena ketika berhenti di bahu Lebuhraya PLUS kerana kereta rosak pagi tadi

Seorang wanita dilaporkan meninggal dunia dilanggar oleh sebuah lori kontena pagi tadi di kilometer (KM) 235.6 arah utara, Lebuhraya Utara Selatan (PLUS).

Menurut Ketua Operasi anggota bertugas Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Kuala Kangsar PBK II Saiful Hanif bin Mahmad Ayub, wanita berkenaan dilanggar ketika berhenti di bahu lebuhraya tersebut kerana kereta Honda Civic yang dipandunya rosak.

Saiful turut menjelaskan lori berkenaan melanggar bahagian sisi Honda Civic tersebut bersama mangsa yang turut berada di sisi keretanya ketika itu. Gambar yang disiarkan oleh Jabatan Bomba dan Penyelamat (JBPM) Negeri Perak menunjukkan lori kontena yang melanggar kereta berkenaan turut terbabas dan separa terbalik di tepi jalan.

Anggota bertugas BBP Kuala Kangsar telah ke lokasi kejadian sejurus menerima panggilan pada jam 5.23 pagi. Mangsa disahkan telah meninggal dunia oleh pegawai perubatan KKM. Manakala 3 orang lagi mangsa termasuk pemandu lori terselamat.

“Anggota Bomba bertindak melakukan pemantauan di lokasi kejadian bagi memastikan tiada lagi mangsa lain yang terlibat. Mangsa yang maut diserahkan kepada pihak PDRM untuk tindakan selanjutnya. Setelah memastikan keadaan di lokasi benar selamat, operasi ditamatkan pada jam 6.02 pagi,” tulis kenyataan yang dikeluarkan oleh JBPM Negeri Perak.

Ini bukan pertama kali kejadian seperti ini berlaku. Jadi sekiranya anda berhadapan dalam situasi yang sama, mungkin beberapa langkah pencegahan boleh dibuat. Jangan terlalu yakin bahawa semua pemandu jalan raya peka dengan keadaan sekeliling dan nampak kereta anda rosak di tepi jalan.

Sekiranya kereta anda masih mempunyai perlindungan bantuan tepi jalan sama ada dari pengeluar mahupun pihak insuran, atau paling kurang peronda keselamatan lebuhraya seperti PLUSRonda, ada baiknya anda menghubungi mereka dan jauhkan diri anda dari jalan raya sementara menunggu bantuan tersebut sampai.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required