Kejadian kereta masuk lorong motosikal di Lebuhraya Persekutuan, didakwa terlanggar motosikal

Kejadian kereta masuk lorong motosikal di Lebuhraya Persekutuan, didakwa terlanggar motosikal

Sehari sebelum masuk tahun baru 2023 lebih seminggu lalu, berlaku lagi kejadian sebuah kereta memasuki lorong motosikal di Lebuhraya Persekutuan. Perkara ini dikongsi melalui laman Facebook YDLAA oleh seorang pengguna, Fairuz Mode.

Dalam tiga gambar yang dimuat naik, sebuah Honda Civic kelabu dilihat berada dan memandu dalam arah bertentangan di lorong motosikal berkenaan. Ini boleh dilihat jelas, termasuk daripada aliran trafik di laluan utama kereta di sebelah kanan dan juga arah pergerakan penunggang motosikal yang terakam.

Dalam status pendek beliau, Fairuz menulis “Langgar terus lari. Takde kecederaan serius, gear je bengkok… Di Federal Highway.” Ini memberi gambaran yang kereta terbabit berlanggar dengan sebuah motosikal, atau penunggang mungkin terjatuh kerana mengelak kereta terbabit dalam kejadian tersebut.

Gambar terakhir yang disertakan pula menunjukkan pemijak gear motosikal yang sudah bengkok, dipercayai disebabkan kejadian itu. Perincian lain tentang kejadian itu tidak dinyatakan.

Ini bukanlah kali pertama kejadian seperti ini berlaku, dan apa yang bermain dalam fikiran pemandu kereta tersebut tidaklah dapat diberi sebarang justifikasi. Mungkin mabuk, atau mungkin panik selepas tersedar yang keretanya berada di tempat yang salah, dan meneruskan juga pemanduan yang membahayakan orang lain.

Agak aneh bagaimana pemandu kereta boleh tersilap memasuki lorong masuk ke laluan motosikal seperti ini, kerana bukaan jalannya jauh lebih kecil berbanding simpang atau susur keluar biasa yang ada di jalan utama.

Kita hanya perlu lebih peka dan berhati-hati. Dan, sekiranya tersilap jalan dan masuk ke lorong motosikal seperti ini, berhenti dan jangan teruskan pemanduan. Jangan panik, dan minta bantuan atau keluar semula dengan cara yang perlahan dan selamat.

Paling tidak, sebelum mengambil sebarang keputusan, berhenti dan nyalakan lampu isyarat kecemasan untuk memaklumkan pengguna jalan yang lain. Kita boleh hentikan kejadian seperti ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required